Star Wars IV. rész: Egy új remény

f04.jpg
Star Wars Episode IV: A New Hope
Rendező(k): George Lucas
Producer(ek): Gary Kurtz, Rick McCallum (Különkiadás)
Író(k): George Lucas, Leigh Brackett és Lawrence Kasdan (forgatókönyv)
Szereplők: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Peter Cushing, Alec Guinness
Zeneszerző: John Williams
Forgalmazó: 20th Century Fox
Megjelenés: 1977. május 25.
Játékidő: 121 perc
Költségvetés: $11 000 000
Nyelv: English
Idővonal: YE 0 - YU 0
Fórum: [Kibeszélő...]
Előző: Zsivány Egyes: Egy Star Wars történet
Következő: Star Wars V. rész: A Birodalom visszavág
Réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban...
- Jelmondat. 

A Star Wars: IV. rész: Egy új remény (Star Wars: Episode IV A New Hope), amit eredetileg „Csillagok Háborúja”-ként mutattak be, egy 1977-es sci-fi film, amit George Lucas írt és rendezett. Ez az első film a Star Wars eredeti trilógiájában.

 

A film körül-belül 19 évvel játszódik a Galaktikus Birodalom megalapítása után; a Halálcsillagon az építkezés befejeződött, egy olyan fegyveren, ami képes elpusztítani egy bolygót. Miután Leia Organa hercegnő, a Lázadók Szövetségének egyik vezetője, megkaparintja a fegyver terveit abban a reményben, hogy talál majd egy gyengepontot, elfogták őt és a Halálcsillagra vitetik. Időközben egy ifjú, Luke Skywalker nevezetű farmer találkozik Obi-Wan Kenobival, aki száműzetésben élt évekig a sivatagbolygón, a Tatuinon. Amikor Luke otthonát felégetik és a nénikéjét és a bácsikáját megölik, Obi-Wan megkezdi Luke Jedi-kiképzését, amint - Han Solo, Csubakka, C-3PO és R2-D2 társaságával – megpróbálják kiszabadítani a hercegnőt a Birodalom karmaiból.

 

Olyan filmek ihlették, mint a Flash Gordon sorozat és Akira Kurosawa szamurájos filmjei, valamint rengeteg igényes munka, a Joseph Campbell-től származó Az ezerarcú hős és Frank Herbert Dűne könyvei. Lucas a Csillagok Háborúján 1974-ben kezdett el dolgozni. Úttörő volt a speciális effektek használatában, ez, az első Star Wars film, minden idők legsikeresebb maroknyi filmjei közé tartozik és általánosan az egyik legbefolyásosabbnak is tartják. 11.000.000 dolláros büdzsével készült és 1977. május 25-én mutatták be, és minden idők legsikeresebb filmje lett, 215 millió dollárt gyűjtve be az Egyesült Államokban és 337 millió dollárt a tengerentúlon az eredeti mozi bemutatója alatt, valamint számos filmes díjat is nyert, benne 10 Oscar-jelöléssel. Rengetegszer adták ki újra, néha jelentős változtatásokkal; a legjelentősebb változatok az 1997-es Felújított Változat (Special Edition) és a 2004-es DVD, amit CGI effektekkel és újravett jelenetekkel gazdagítottak. Blu-ray formátumban is újra kiadták 2011 szeptemberében. A filmet választotta ki megőrzésre a Kongresszusi Könyvtár a Nemzeti Film Hivatal részeként. A filmet 1989-ben választották ki, gyakorlatilag a program első évében. 

Nyitószöveg


Javában dúl a polgárháború. Titkos támaszpontjukról a felkelők először hajtottak végre sikeres támadást a gonosz Galaktikus Birodalom ellen.

Az ütközet során hírszerzőik megkaparintották a Birodalom csodafegyverének titkos terveit. A Halálcsillag nevű harci űrállomás egy egész bolygó elpusztítására képes.

Leia hercegnő, nyomában a Birodalom ügynökeivel, hazafelé száguld csillaghajóján. Nála vannak a tervek, melyek megmenthetik népét, s így újra felvirradhat a galaxisban a szabadság... 

Cselekmény


Rajtaütés a Tantive IV-en

 

19 évvel a Galaktikus Birodalom kikiáltása után a galaxisban polgárháborús idők járnak. A Lázadók Szövetsége először szerezte meg első nagy győzelmét a Birodalom ellen, mikor ellopták a Galaktikus Birodalom titkos fegyverének, a Halálcsillagnak a terveit. Remélve, hogy az ellopott tervek megmenthetik népét és helyreállíthatják a szabadságot a galaxisban, Leia Organa hercegnő, aki az eltulajdonított tervek birtokában van, hazafelé száguld a Tantive IV fedélzetén. Azonban a hajóját elfogja az Imperial I-osztályú Devastator csillagromboló a Tatuin sivatagbolygó felett.

 

DevastatortantiveivA birodalmi rohamosztagosok átszállnak a hajóra, és miután legyőzik a hajót védelmező kevés testőrt, a Sith-ek Sötét Nagyura, Darth Vader is megérkezik a pusztítás felmérésére. Vader forrong és kikérdezi Antilles kapitányt, akit végül megfojt és megöl. A hajón bujkáló Leia hercegnőt megpillantják a rohamosztagosok. Kábító lövedékkel eltalálják a nőt és Vader elé vitetik. Azonban az elfogása előtt Leaiának sikerült felvennie egy holografikus üzenetet R2-D2 segítségével, és azt a feladatot adta a droidnak, hogy juttassa el az üzenetet a Tatuinon elrejtőzött Jedinek. Vader egy üzenetet küldet a Birodalmi Szenátusnak, tájékoztatást adva arról, hogy a hajó megsemmisült és a fedélzeten mindenki életét vesztette. R2-D2 és C-3PO egy mentőkabinnal lógnak meg a hajóról és az alattuk lévő Tatuin bolygó felé tartanak.

 

Luke végzete 

Itt már nincs többé senki. Meg akarom ismerni az Erőt, hogy Jedi lehessek, mint apám.
- Luke Skywalker. 

LukesaberanhA droidokat megveszi a párakertész Owen Lars és az unokaöccse, Luke Skywalker. R2-D2 megszökik a Lars birtokról egy bizonyos Obi-Wan Kenobi után kutatva, akiről azt állítja a droid, hogy ő a tulajdonosa. Luke és C-3PO másnap megtalálják R2-t, mielőtt megtámadják őket a buckalakók. Luke és a droidja megmenekülnek Obi-Wan Kenobinak vagy, ahogyan Luke ismeri őt, Ben Kenobinak hála. Obi-Wan elviszi Luke-ot az otthonába.

 

Luke megkapja apja fénykardját, miközben Obi-Wan feleleveníti a Luke apjával való barátságát. Luke-nak elmondja, hogy egy Jedi, akit Darth Vadernek hívtak, elárulta és megölte az apját. Miután az R2-D2 által tárolt Leia hercegnő üzenetét felfedezik, Obi-Wan megpróbálja meggyőzni Luke-ot, hogy menjen vele az Alderaanra. Luke visszautasítja, amíg fel nem fedezi, hogy a nénikéjét és bácsikáját brutálisan legyilkolták azok a birodalmi rohamosztagosok, akik a droidokat keresték. Luke, Obi-Wan és a 2 droid Mos Eisley-be utaznak, hogy fuvart szerezzenek az Alderaanra, Leia hercegnő szülőbolygójára.

 

17.000 kredit fejében, 2,000-ért előlegben és 15.000-et érkezéskor, a csempész Han Solo és másodpilótája, egy Csubakka nevű vuki belegyeznek, hogy a négyest elvigyék az Alderaanra a hajójuk, a Millennium Falcon fedélzetén. A birodalmiakkal és Jabba, a hutt által küldött csatlósokkal való kis dulakodás után a Falcon elmenekül a birodalmi blokád által sújtott Mos Eisley-ből és Han betáplálja az útirányt az Alderaan felé, nem is sejtvén, hogy a bolygót kegyetlenül elpusztította a Birodalom.

 

A hercegnő kiszabadítása 

Kezdődik a műsor.
- Han Solo. 

Az Alderaan helyén olyasmit találnak, ami aszteroidamezőnek tűnt. A bolygót elpusztította a rettegett Halálcsillag Tarkin nagymoff parancsára, hogy a Birodalom erejével példát statuáljon. A Millennium Falcont az erős vonónyaláb behúzza a Halálcsillagra.

 

Got A Bad FeelingA rejtett csempészrekeszekből a Millennium Falcon legénysége rajtaüt egy birodalmi letapogató személyzet két rohamosztagosán. Hannal és Luke-kal, akiket már a 2 rohamosztagos egyenruhája rejt el, a csapat próbálja kitalálni, hogy hogyan meneküljenek meg. Obi-Wan elkülönül a csapattól a vonónyaláb kiiktatása érdekében, ezzel magára hagyva a többieket. Miközben rácsatlakoznak a Birodalmi Hálózatra, R2-D2 megtudja, hogy Leia hercegnő az állomáson van. Luke meggyőzi Hant és Csubakkát, hogy szabadítsák ki egy nagy, meg nem határozott jutalom ígérete fejében. Han és Csubakka vonakodva beleegyeznek. Luke azt tervezi, hogy bemasíroznak a Börtönblokk AA-23-as zárkájába, mondván, hogy Csubakkát egy börtönblokkba szállítják. C-3PO és R2-D2 azt az utasítást kapták, hogy maradjanak a háttérben, és a hármas elindul megkísérelni a kiszabadítást. Luke terve hibátlanul beválik abban, hogy gyorsan semlegesítik a tiszteket és az őröket a hercegnő börtönblokkjában. Sajnálatos módon egyik sem tervelte ki a kiutat, és Leia aktivizálja magát, egy közeli rács nyílását kilövi és beugrik rajta, míg Han és Luke feltartják az osztagnyi rohamosztagost. Csubakka, Luke és Han a hercegnő után ugranak az ismeretlenbe.

 

Sajnos a nyílás egy csúszdát rejt, ami egy hulladékzúzóba vezet, ami a helyben tanyázó dianoga otthona is egyben. Nem sokára a földre érkezés után a lény lehúzza Luke-ot a felszín alá, de elengedi őt és elijed, miután a birodalmiak felismerik, hogy hová menekültek el a hősök, és aktiválták a szemétzúzót. Ahogy a falak közelednek a négyes felé, Luke kétségbeesetten hívja C-3PO-t a komlinkjén keresztül, hogy a hulladékzúzót állítsák le. R2-D2 éppen időben leállítja a szemétzúzót, bár az örömsírások közepette a komlinkből C-3PO rövid időre meggyőződött róla, hogy a gazdáját és barátait összezúzták.

 

Miután megmenekültek a hulladékzúzóból, a csapat visszasiet a Millennium Falconhoz, remélve, hogy Obi-Wan sikeresen lekapcsolta a vonónyalábot. A hajó felé tartó útjuk során rohamosztagosokba futnak bele.

 

Önfeláldozás és győzelem 

A mai nap sokáig emlékezetes lesz. Leszámoltam Kenobival. S hamarosan leszámolunk a lázadókkal is.
- Darth Vader. 

ObiwanvaderanhduelMás részről Obi-Wan végzete az volt, hogy találkozott Darth Vaderrel. Obi-Wan összecsapott korábbi padavanjával, de ezúttal Obi-Wan feláldozta magát, átengedve magát Vadernek, hogy végezzen vele, ezért eggyé tudott válni az Erővel. Közben mindezt Luke megborzongva figyelte, majd felsikít, és lövéseivel a rohamosztagosokat veszi célba, majd felszalad a Millennium Falconra.

 

Miután megküzdöttek egy osztagnyi TIE-vadásszal, a Millennium Falcon találkozik a Lázadók Szövetségével a Yavin 4-en, és az R2-D2-ban tárolt információt átadják. Dodonna tábornok kiterveli a Halálcsillag megtámadását, ami olyan vakmerő volt, hogy kedvetlen reakciókat váltott ki a pilótákból, főleg Wedge Antillesből. Hogy Luke bánata tovább fokozódjon, Han is elmegy, miután megkapta a jutalmát.

 

Battle Of YavinA lázadó csapásmérő erő megkezdi a támadását a Halálcsillag ellen, ahogy az űrállomás a lázadó bázishoz közeledik a Yavin 4-nél. Egy csapatnyi csillagvadász egy árkot vesz be a Halálcsillag felszínén, hogy eltalálják az állomás sebezhető pontját, mielőtt az elpusztítaná a Szövetség bázisát. Ez alatt a legtöbb lázadó hajót, beleértve Luke barátját, Biggs Darklightert elpusztítják a Darth Vader által vezetett birodalmi vadászgépek. Ahogy Vader tüzet nyit Luke-ra a saját továbbfejlesztett TIE-vadászával, Han visszatér a Millennium Falconnal és megtámadja a birodalmiakat, ezzel érve el azt, hogy Vader gépe kisodródik az árokból. Luke, akit Kenobi hangja segített és az Erő vezetett, precízen kilőtt egy proton torpedót a kis szellőzőnyílásra, ami a Halálcsillag reaktorába vezetett, majd a harci állomás felrobbant.

 

A néhány megmaradt hajó (Wedge-é, Luke-é, Hané, és egy Y-szárnyú pilótáé) visszatér a Yavin 4-re és belekezdenek egy győzelmi ünneplésbe, amit díjátadással fejeznek be a hősöknek, Han Solónak és Luke Skywalkernek. 

Készítés


Koncepció

 

Az előző filmje, az Amerikai Graffiti utómunkálatai során, Lucas többször megvitatta egy „űropera” vázlatait Gary Kurtz producerrel. 1973 januárjában Lucas kezdett el ezen dolgozni, és májusra elkészített egy 14 oldalas történet vázlatot, amit szétosztott a filmstúdiók között. Eredetileg a filmet az Amerikai Graffiti és az Apokalipszis most (utóbbi munkálataiba be is segített, de a Warner Bros. Studios bezáratta, az American Zoetrope nevű stúdióját, és kénytelen volt átadni a terepet Francis Ford Coppolának) folytatásának álmodta meg. A jegyzete a film alap cselekményéről, ami a vietnámi háború korszakára akart reagálni, ez volt: "egy technológiai birodalom egy maroknyi szabadságharcost üldöz". Walter Murch szerint, aki Lucas korábbi munkatársa volt az Apokalipszis most készítése alatt, az űropera beállítást kifejezetten kihangsúlyozták, mert a vietnámi háború még mindig tombolt, és a közönség nem lenne befogadó az amerikai részvétel bírálása iránt Vietnámban. A távoli, űrös beállítása miatt a történetet sci-fiként szemlélték, ami egy népszerűtlen műfaj volt a jegypénztáraknál. Lucas később a szakkifejezést "űr fantasy"-re vagy "tudományos fantasy"-re változtatta, ami jobban illett a történethez. Elvitte a vázlatot az Universal Studioshoz és az United Artistshoz; mind a kettő elutasította a projektet (előbbi azonnal visszadobta, míg utóbbi addig tartotta vissza válaszát, míg a 10 napos gondolkodási idő le nem járt). Még a Walt Disney Studios Motion Pictures-höz is fordult, bár ők is visszautasították. Lucas nem szerette a stúdió rendszert, mert a két korábbi filmjét, az Amerikai Graffitit és a THX 1138-at átszerkesztették a beleegyezése nélkül. Még mindig tudomással arról, hogy a stúdiók elkerülhetetlenek, Alan Ladd Jr.-t üldözte, a 20th Century Fox vezetőjét. Bár Ladd nem értette a projekt technikai oldalát, úgy vélte, hogy Lucas tehetséges. Lucas később azt mondta, hogy Ladd „támogatott, [de] nem fektetett bele a filmbe.” ("invested in me, [but] he did not invest in the movie.")

 

Forgatás

 

Lucas 1974 májusában befejezte a forgatókönyv vázlatát. Ahogyan a vázlat fejlődött, a karakterek is jelentősen fejlődtek. A fejlődés elején Luke Skywalker karaktere egy 60 éves tábornokétól egy törpecsalád tagjává változott, a koréliai csempész, Han Solo, egy magas, kopoltyús, zöldbőrű szörnnyé fejlődött ki. Csubakkát Lucas alaszkai malamute kutyája, Indiana ihlette, aki gyakran játszotta el a rendező „társpilótáját”, ahogy ült az autója anyósülésénél. Az Erőt, egy rejtélyes energiamezőt kezdetben a Kyber kristályok sugározták, egy "galaktikus szent grál." A végleges vázlat túl hosszú volt egy filmnek; ugyanakkor Lucas nem sűrítette össze. Helyette az első harmadát egy filmbe terjesztette és a maradékot két jövőbeli filmbe, tulajdonképpen megalkotva az eredeti Star Wars trilógiát.

 

Lucas megkérte Ralph McQuarrie koncepciós művészt, hogy alkosson bizonyos jelenetekhez festményeket, míg ő a forgatókönyvön dolgozott. Amikor Lucas elvitte a forgatókönyvet a stúdióhoz, hozzácsatolt számos McQuarrie festményt. A 20th Century Fox 8.250.000 dolláros büdzsét engedélyezett; az Amerikai Graffiti pozitív kritikái feljogosította Lucast, hogy újból tárgyalást kezdeményezzen Alan Ladd Jr.-ral és hogy követelje a film folytatásos jogait. Lucas számára ez az üzlet biztosította a Star Wars íratlan részeit és a merchandise profit legtöbbjét.

 

Dewback Sketch1975-ben Lucas megalapította az Industrial Light & Magic (ILM) vizuális effekt céget miután felfedezte, hogy a 20th Century Fox vizuális effektek részlege feloszlott. Az ILM a munkáját egy raktárban kezdte meg a Star Wars-on Van Nuys-ben, Kaliforniában. A legtöbb vizuális effekthez pillanatképes kockázásos (stop motion) fotográfiát használtak, ami megteremtette a méret illúzióját azzal, hogy kis modelleket és lassan mozgó kamerákat alkalmaztak. Az űrhajó makettek Joe Johnston alaprajzai alapján készültek, valamint Lucas elképzelései és McQuarrie festményei alapján. Lucas úgy döntött, hogy eltörli a sci-fi kifinomultságát azzal, hogy egy "használt univerzumot" („used universe”) alkot meg, amiben minden berendezés, hajó és épület korosnak és koszosnak látszik.

 

Amikor a filmezés 1976. március 22-én megkezdődött a tunéziai sivatagban a Tatuin bolygó jeleneteihez, a projekt számos problémával nézett szembe. Lucas felhagyott a menetrenddel a forgatás első hetében egy ritka tunéziai felhőszakadás miatt, megrongálva a színészi kellékeket és elektronikai meghibásodásokat idézve. Amikor a színész Anthony Daniels a C-3PO jelmezt hordta az első alkalomkor, a bal lábrésze letört a műanyag borításon keresztül, ami a bal lábát fedte, ezzel átszúrva őt. Miután befejezték a forgatást Tunéziában, a produkció az Elstree Studios kondicionáltabb környezetébe költözött, London közelében. Ugyanakkor még mindig adódtak jelentős problémák, például a stábbal, aminek kis befolyása volt a filmre. A stáb nagy része azt gondolta a projektről, hogy egy „gyerekfilm”, ezért ritkán végezték a munkájukat komolyan és gyakran akaratlanul viccesnek gondolták. A színész Kenny Baker később azt vallotta, hogy a film egy bukás lesz. Harrison Ford „furcsának” találta filmet, amiben egy hercegnő volt feltekert hajjal és Csubakkával, akit „majomruhás óriásnak” ("giant in a monkey suit") hívott. Ford a párbeszédeket is bonyolultnak tartotta, mondván: „George, ez a szar biztos elbírja a papírt, de a filmvászont nem.” ("You can type this shit, George, but you sure can't say it.)"

 

Lucas összeveszett Gilbert Taylorral, az operatőri rendezővel, akinek a producere, Gary Kurtz "old-schoolos"-nak és "bogaras"-nak nevezte őt. Továbbá a független filmgyártás hátterében Lucas megszokta, hogy a film legtöbb elemét ő maga készíti el. A kamera javaslatait a sértődött Taylor visszautasította, aki azt érezte, hogy Lucas túllépi a határát azzal, hogy sajátos utasításokat ad. Lucas történetesen még frusztráltabb lett, mivel a jelmezek, a díszletek és egyéb elemek nem értek fel az eredeti Star Wars-os elképzeléseihez. Ritkán beszélt a színészekhez, akik azt érezték, hogy túl sokat várnak el tőlük, míg közben kevés útmutatást kapnak. Az utasításai a színészek számára rendszerint tartalmazta a „gyorsabban” és a „mélyebben” szavakat.

 

Ladd felajánlotta Lucas számára a stúdió csekély segítségét; alapos kutatással foglalkozott a bizottság tagjaitól a növekedő büdzsén át az összetett forgatókönyv vázlatokig. Miután a produkció 2 héttel túlesett az ütemterven, Ladd azt mondta Lucasnak, hogy egy héten belül be kell fejeznie a munkálatokat, különben arra fog kényszerülni, hogy leállítja a produkciót. A stáb 3 egységre oszlott szét Lucas, Kurtz és a produkciós felelős Robert Watts vezetésével. Az új rendszer alatt a projekt betartotta a határidőt. Az ILM a forgatást 1977. április 22-én állította le a 110P-s felvétellel, ami egy csillagrombolót ábrázol.

 

A Star Wars-t eredetileg 1976 Karácsonyán készültek bemutatni; ugyanakkor a késedelmek a film bemutatását 1977 nyarára tolták. Lucas még a határidő betartása kapcsán is aggódott, de az valósággal sokkolta, amikor a vágó filmbeli első vágása „teljes katasztrófa”volt. Miután megpróbálták rábeszélni az eredeti vágót, hogy maga vágja meg a filmet, Lucas kirúgta a vágót, és Paul Hirsch-t és Richard Chew-t vette fel helyette. Megengedte a jövőbeli feleségének, Marcia Lucasnak, hogy segítsen a szerkesztő folyamatban, míg ő a New York, New York című filmet vágta Lucas barátjával, Martin Scorsesével. Richard Chew szerint a filmnek nem volt energetikus ritmusa, gyorsasága; a könyv-szerinti módszer szerint vágták: a jeleneteket távoli beállítással vették fel, amik a közelikbe folytak bele. Szerinte az iramot a színészek diktálták, nem pedig a vágások. Hirsch és Chew 2 tekercsen dolgozott egyszerre; amikor végeztek az elsővel, a másikkal folytatták.

 

A produkció során a stáb megpróbált Lucas arcára mosolyt vagy nevetést csalni, mivel gyakran depressziós állapotban jelent meg. Egy ponton a projekt annyira gondterhelt lett, hogy Lucasnál magas vérnyomást és kimerülést diagnosztizáltak és figyelmeztették, hogy csökkentse a stressz-szintjét. Az utómunkálatok egyaránt stresszesek voltak a 20th Century Fox nyomásának köszönhetően. Továbbá Mark Hamill arca megsérült egy autóbalesetben, ami az újrafelvételeket lehetetlenné tette.

 

Ugyanakkor az ILM új speciális effektek kidolgozásával bajlódott. A társaság már elköltötte a költségvetése felét 4 felvétel elkészítésére, amiket Lucas elfogadhatatlannak tartott. Továbbá olyan történetek is a felszínre kerültek, hogy az ILM dolgozói megsértették a fegyelmet, arra kényszerítve Lucast, hogy gyakran közbelépjen az ütemterv szerinti munka biztosításához. Befejezetlen felvételek százai voltak még hátra, és az ILM arra kényszerült, hogy 1 évnyi munkát 6 hónap alatt fejezzen be. Lucas arra inspirálta az ILM-t, hogy vágjanak össze együtt légi közelharcokat régi háborús filmekből, amik a jelenetek ritmusait képviselték.

 

A munkálatok és az utómunkálatok káoszának közepette a csapat döntött a karakterek megszólaltatásáról és a hangeffektekről. Ben Burtt hangmérnök egy könyvtárnyi hangot készített, amire Lucas „organikus hanggyűjtemény”-ként hivatkozott. Csubakka morgásaihoz Burtt kutyák, medvék, oroszlánok, tigrisek és rozmárok hangjainak keverékét és gyűjteményét állította össze, hogy kifejezéseket és mondatokat alkosson. Lucas és Burtt R2-D2 robotikus hangját úgy alkották meg, hogy a hangjukat egy elektronikus szintetizátorral szűrték meg. Darth Vader légzését úgy alkották meg, hogy Burtt egy búvármaszk palackjára helyezett mikrofonon keresztül lélegzett. Lucas sosem tervezte David Prowse hangját felhasználni, aki Darth Vadert személyesítette meg a jelmezben Prowse skótos akcentusa miatt. Eredetileg Orson Wellest akarta Darth Vader hangjaként. Ugyanakkor úgy érezte, hogy Welles hangja túl felismerhető lenne, ezért szerződtette a kevésbé ismert James Earl Jonest. Lucas Anthony Danielst sem akarta C-3PO hangjának. 30 komoly szinkronszínész, köztük Stan Freberg olvasott fel egy droid hangjaként. Daniels azt nyilatkozta, hogy az egyik legfőbb hangszínész ajánlotta Daniels hangját a szerepre.

 

Amikor Lucas levetítette a film korai változatát a barátainak, köztük Brian De Palma, John Milius és Steven Spielberg rendezőknek, a reakciók csalódottak volt. Spielberg, aki azt állította, hogy ő volt az egyetlen ember a közönségben, aki élvezte a filmet, azt vélte, hogy a rajongás hiánya a befejezetlen speciális effektek miatt volt. Lucas később elmondta, hogy a csoport szavahihető volt és zavartnak látszott a film miatt. Ezzel szemben Alan Ladd Jr. és a többiek a 20th Century Fox-tól szerették a filmet; az egyik vezető, Gareth Wigan azt mondta Lucasnak, hogy „Ez a legnagyobb film, amit valaha láttam” ("This is the greatest film I've ever seen,") és sírva fakadt a vetítés alatt. Lucas az élményt sokkolónak és kielégítőnek találta, mivel sosem kapott helyeslést egyetlen stúdióvezetőtől sem ezelőtt. Bár a késedelmek megnövelték a film költségvetését 8 millió dollárról 11 millió dollárra, ez volt a legolcsóbb film a Star Wars Sagában.

 

Zene

 

Lucas elképzeléseiben a Star Wars-szal kapcsolatban egy hatalmas zenei hatás volt, vezérmotívumokkal kiegészítve különböző karaktereknek és fontos témáknak, ami nagy hatást vált ki, mint például Richard Wagner operáiban. Ennek nyomán Lucas klasszikus darabok gyűjteményét rakta össze John Williams zeneszerzőnek átnézésre, olyan ötlet gyanánt, amiben az kapott hangot, hogy milyen effekteket óhajt Lucas a filmekben. A Williams által komponált zene gyakran az eredeti klasszikus darabok jellegzetes emlékeztetője volt. Részletesebben:

  • A blokádtörős nyitójelenethez tartozó nyitózene nagyon hasonlít a Mars témához, Holst, A bolygók című szviftjéből. Az eredeti zene szerzésénél Williams egyértelműen elismerte a hasonlóságot, és elmagyarázta, hogy miért nem használta egyben Holst A bolygók című szerzeményét. Elárulta, hogy érzése szerint a zenének egy egyedibb érzést tud kölcsönözni, ha ő maga írja meg.

  • A "Force Theme" (vagy "Ben's Theme") a Hattyúk tava balett részeiből lett alkotva.

  • A díjátadó ünnepség zenéje a film végén a Force/Ben's Theme zenével kezdődik, és utána átalakul egy olyan témába, ami Williams megjegyzései szerint, emlékeztet Elgartól „A koronázás”-hoz („The Coronation”), vagy még inkább William Walton Koronázási Indulójához („Coronation March”).

  • A nyitózenére (a "theme from Star Wars", vagy "Luke's Theme") azt mondják, hogy hasonló John Barry témájához az Elza, a vadon szülöttéből, de hasonló jellegzetességei vannak a Királyok sorsa című 1942-es film nyitódallamához is, amit Erich Wolfgang Korngold szerzett. Később John Williams témáiról, például az E.T. A földönkívüliből azt mondták, hogy hordoz hasonlóságokat azzal kapcsolatban. Együtt meghallgatva őket megfigyelhető, hogy nincs semmi azonosság közöttük, de ugyanazokat a zenei hangközöket használják fel, hogy hasonló, vagy legalábbis összefüggő érzelmi effekteket érjenek el.
  • A zene, amikor C-3PO és R2-D2 megérkeznek a Tatuinra, nagyon hasonlít Igor Stravinsky Tavaszünnepének második felvonásához, aminek a címe: A Feláldozás.

 

Főbb zenei témák

 

  • Star Wars Main Title
  • Princess Leia's Theme
  • Binary Sunset

 

Hang

 

Az Egy új reményt eredetileg egycsatornás, nem sztereofonikus hanggal mutatták be sok moziban, bár az első körű 70mm-s nyomások a legkorábban kiadott körülvevő (surround) hang széleskörű példái voltak – amit nem lehetett látni a nyilvános mozikban a Cinerama és a Cinemascope kísérletei óta az 50-es évek elejéből.

 

Források és inspirációk

 

A film számos forrásból merített ihletet. Ez szándékos volt és George Lucas el is ismerte az interjúkban. Azzal a tulajdonsággal rendelkezik, hogy sokféle mítoszból áll össze.

 

Lucas azt állította, hogy Akira Kurosawa 1958-as filmje, A rejtett erőd (az Egyesült Államokban 1962-ben mutatták be) erős befolyással bírt. A hasonlóság két bohóc farmer A rejtett erődben és a 2 beszédes droid a Star Wars: IV. rész: Egy új reményben kétségtelen volt. Csakugyan, amikor a droidok magukra maradnak a Tatuinon, még a zene és az „elsötétedő” vágások is egy tiszta utalás A rejtett erődhöz. Amikor Motti kritizálja Darth Vadert, a lázadók „titkos támaszpontjáról” ("hidden fortress") beszél, mielőtt Vader félbeszakítja őt az utolsó szó közepén.

 

A tetőpontra hágó jelenet, amiben a Halálcsillagot megtámadják, egy 1950-es évekből való filmről, A gátrobbantókról mintázták, amiben a RAF Lancaster bombázók erősen védett víztározók között repülnek el és "pattogó bombákkal" veszik célba a német mesterséges gátakat, hogy megrongálják a Ruhr-vidék nehéziparát. (A Star Wars: IV. rész: Egy új remény filmoperatőre, Gilbert Taylor dolgozott a film speciális effektjeinek utómunkálatain.)

 

A Halálcsillag rajtaütésének jelenetei Az angliai csata című filmre emlékeztetnek, főleg amikor a pilóták arcait mutatják a pilótaülésben, és a rádióbeszélgetések közti csoportok neveit színek után nevezték el. Egy másik inspiráció Az angliai csata hosszú harci jelenetéből adódik a film végéhez közel, amit párbeszéd vagy hangeffektek nélkül mutattak be, csak egy klasszikus filmes háttér van jelen. A párhuzam a klasszikus stílusú zene használata között van, mint a népszerű zenekari vagy a még modernebb rock, blues, swing vagy jazz zenék.

 

Az igazi csata is szolgáltatott ihletet, a második világháború erős befolyást nyújtott a filmek kinézetén és érzelmi hatásain. A „szövetségi” X-szárnyúak és a „tengelyhatalmi” TIE-vadászok közti légi harc, a hajók a csendes-óceáni hadszíntéren alapultak inkább, míg a sokkal keményebb lázadó vadászok az Egyesült Államok Haditengerészetének anyahajó támaszpontú repülőgépein alapultak, a kisebb, de gyorsabb és jobban irányítható ellenséges TIE-vadászokat a híres Japán Zérók alapján mintázták .A pilóták egyenruhái tükrözi ezt, a lázadók jellemző narancs színű harci ruhái, amik nagyon hasonlítanak azokra a harci ruhákra, amiket az amerikai vadászpilóták használtak a csendes-óceáni háborúban. A Millennium Falcon pilótafülkéjének dizájnja is erősen a híres B-29-es Superfortress-en alapult, valamint az Enola Gay-en.

 

A TIE-vadászok pilótái által viselt sisakok hasonlítanak a japán sisakokra a csendes-óceáni hadjárat során, bár ez nem olyan otrombák, mint Darth Vader „szamuráj stílusú” sisakja. A birodalmi tisztek egyenruhái is nagyon hasonlítanak a német tisztek által viselt egyenruhákra a második világháborúban.

 

A csatákat második világháborús légi csatákról szóló filmekből másolták, a brit és német repülőket a Star Wars-os űrhajókkal helyettesítették.

 

Lucas említést tett A 633-as repülőszázad című filmről, amit Walter Grauman rendezett, amikor olyan filmekre hivatkozott, amik a Star Wars: IV. rész: Egy új remény témáit és elemeit inspirálták. Az "árokfutam" az Egy új reményben, amikor Luke az X-szárnyújával átrepül a Halálcsillag „árkán” és elpusztítja azt, legalább egy kis részben inspirálta A 633-as repülőszázad című film vége, amiben számos, a Királyi Légierőhöz tartozó repülőgép repül alacsony vízszinten az erős, földi légelhárító tűzzel, hogy egy gyárat támadjanak meg, ami egy kősziklán helyezkedett el a kanyon végénél.

 

A Tatuin bolygó hasonlít az Arrakire Frank Herbert Dűne könyvében, bár a sivatagvilágok nem voltak eredetiek Herbertnél. A Mongo bolygó a Flash Gordon képregényekben is egy sivatagbolygó volt. Általában véve a Star Wars filmek követték a konvenciót, az űroperában gyakoriak voltak, amikben a bolygók a Föld régióhoz igazodnak, ezért lehetnek sivatagbolygók, dzsungelbolygók, stb.

 

A jelenet, ahol Leia hercegnő Hannak és Luke-nak odaadja a medálokat nagyon hasonlít Leni Riefenstahl 1934-es, Az akarat diadala című náci propagandafilm hosszú jelentére. Mindkét jelenetnek vannak hosszú, lelkes sorok oszloppal határolt sekély amfiteátrumban, egy alacsony emelvényen, amin a vezér áll. (Természetesen Az akarat diadalában Adolf Hitler volt a vezető.) 

Bemutatás


Attól tartva, hogy a Star Wars-t más nyári filmek kiüthetik, mint például a Smokey és a bandita, a 20th Century Fox a bemutatás napját szerdára tette a Háborús hősök emléknapja előtt: 1977. május 25-ére. Ugyanakkor néhány mozi utasította, hogy a filmet mutassák be. A 20th Century Fox igényelte, hogy azok a mozik rendeljék be a Star Wars-t, amik mohón egy olyan filmre vágynak, amilyen a The Other Side of Midnight című best-seller regény adaptációja. A film azonnali siker lett; 3 hetén belül a 20th Century Fox részvényárfolyama rekordmagasságig duplázódott meg. 1977 előtt a 20th Century Fox legnagyobb évi nyeresége 37.000.000 dollár volt; 1977-ben a cég 79.000.000 dollárt ért el. Bár a film kulturális semlegessége segített nemzetközi sikereset elérni, Ladd szorongott a japán premier alatt. A vetítés után a közönség csendben maradt, ami megrémítette Ladd Jr.-t, hogy a film sikertelen. Később azt mondta, hogy Japánban a csend egy film legnagyobb megtiszteltetésének számít. Időközben ezrek vettek részt egy ünnepségen a Grauman Kínai Moziban, ahol C-3PO, R2-D2 és Darth Vader elhelyezték a lábnyomaikat a mozi előterében.

A film eredeti mozis szereplése alatt számos, mára már ikonikussá vált televíziós promóció készült:



  • A kantin díszletének újjáépítése a The Richard Pryor Show-ban (1977. szeptember 13.)
  • The Making of Star Wars (Így készült a Star Wars) TV-s különkiadás (1977. szeptember 16.)
  • Egy Star Wars-témájú Donnie and Marie epizód (1977. szeptember 23.)
  • Mark Hamill a The Bob Hope All Star Christmas Comedy Special című műsorban (1977. december 19.)
  • Bill Murray "Nick The Lounge Singer" bőrében elénekli a Star Wars főtémáját a Saturday Night Live-ban (1978. január 28.)
  • The Star Wars Holiday Special (1978. november 17.)
  • Carrie Fisher a Saturday Night Live-ban (1978. november 18.)

 

Merchandise

 

Charles Lippincottot szerződtette a Star Wars marketingmenedzsereként Lucas produkciós vállalata, a Lucasfilm Ltd. Mivel a 20th Century Fox kevés támogatást adott a marketingre pólók és plakátok engedélyezésén felül, Lippincott arra kényszerült, hogy másfelé nézzen. Tárgyalásokat kezdeményezett Stan Lee-vel, Roy Thomas-szal és a Marvel Comics-szel egy képregény változatért és a Del Rey Books-szal egy regényváltozatért. Bár a Star Wars eladásai lehetővé tették, hogy a gyermekek buzgóvá váljanak, csak a Kenner Toys – ami szerint a film sikertelen lesz – fogadta el Lippincott licence ajánlatait. A Kenner úgy válaszolt a játékok iránti megnövekedett keresletre, hogy csomagolt ajándékutalványokat adtak el az „üres doboz” karácsonyi kampányában; ezek az utalványok visszaválthatóak voltak játékokra 1978 márciusában.

 

A film regényváltozatát 1976 szeptemberében adták ki, a film bemutatása előtt 6 hónappal. Az író papíron George Lucas volt, de a könyv Alan Dean Foster szellemírásaként számít, aki később a film Expanded Universe regényét írta, az Erőpróbát (Splinter of the Mind's Eye). A könyvet először a Star Wars: From the Adventures of Luke Skywalker néven adták ki; a későbbi kiadások egyszerűen a Star Wars címmel szerepeltek, és később a Star Wars: IV. rész: Egy új remény címen, hogy tükrözze a film újranevezését. Számos jelenetet töröltek a filmből (és később helyreállították vagy a DVD extra tartalmakba archiválták), amik a regényben voltak bemutatva, például Luke a Tosche Állomásnál Biggs-szel és a Han és Jabba közti találkozás a 94-es dokkban. Más kivágott jelenetek is voltak a filmből, például egy rohamosztagos közeli felvételű lovaglása egy harmathátún, ami egy fotós tartalmat adott hozzá a könyv későbbi nyomásaiban. Kisebb adatok is változtak; például a Halálcsillag rajtaütésben Luke hívójele Kék Ötös volt a filmbeli Vörös Ötös helyett. Charles Lippincott tárgyalásokat folytatott a Del Rey Books céggel, hogy kiadják a regényváltozatot 1976 novemberében. 1977 februárjára félmillió példányt adtak el.

 

A film rádiódráma adaptációját Brian Daley írta, John Madden rendezte, és az Amerikai Nemzeti Közszolgálati Rádió (American National Public Radio) hálózat készítette el és sugározta 1981-ben. Az adaptáción George Lucas is társmunkálkodott, aki a jogokat az NPR-nek adta. John Williams zenéjét és Ben Burtt hangmérnöki munkáját is hozzáadták a műsorhoz; Mark Hamill (Luke Skywalker) és Anthony Daniels (C-3PO) is megőrizték a szerepüket. A rádiódráma olyan jelenetek tartalmaz, amit nem lehetett látni a film végleges változatában, például azt a jelenetet, amikor Luke Skywalker megfigyeli a Tatuin feletti űrcsatát a távcsövével, egy légi szöcske-versenyt, és amikor Darth Vader kihallgatja Leia hercegnőt.

 

Az évek során számos képregény filmadaptációt adtak ki:

  • A Marvel Comics elindította a saját Star Wars sorozatát a film 6 részes adaptációjával, amit Roy Thomas írt és Howard Chaykin rajzolt.
  • 1978-ban Al Williamson egy képregény darab adaptáción dolgozott, amit sosem adtak ki.
  • Az 1997-es Felújított Változat megjelenésével egyidejűleg a Dark Horse Comics egy 4 részes adaptációt adott ki, amit Bruce Jones írt és Eduardo Barreto rajzolt.
  • Egy Hisao Tamaki által rajzolt manga adaptációt adtak ki Japánban 1997-ben és az Egyesült Államokban 1998-ban.

 

Újrakiadások

 

A filmet eredetileg – és ennek következményeképpen gyakran hívták így - Star Wars néven mutatták be, a „IV. rész” és az „Egy új remény” felirat nélkül. 1980-ban jött a folytatás, a Star Wars V. rész: A Birodalom visszavág, ami az epizódszámot és a feliratot tartalmazta a nyitószövegben. Amikor az eredeti filmet újra bemutatták 1981. április 10-én, a „IV. rész: Egy új remény” feliratot adták hozzá az eredeti nyitószöveg elejére. Bár Lucas azt állítja, hogy csak 6 filmet tervezett, a Lucasfilm képviselői 9 vagy 12 lehetséges filmtervről beszéltek a korai interjúkban. A filmet bemutatásuk szempontjából 1978-ban, 1979-ben, 1981-ben, 1982-ben és 1997-ben mutatták be újra.

 

Miután az ILM számítógéppel generált effekteket használt Steven Spielberg Jurassic Parkjához, Lucas úgy ítélte meg, hogy a digitális technika arra a szintre jutott, hogy a Star Wars-t úgy is be lehetne mutatni, ahogyan azt eredetileg elképzelte. A  Star Wars 20. évfordulójának ünnepén 1997-ben, az Egy új reményt digitálisan újrakeverték és újra bemutatták a mozikban A Birodalom visszavággal és A Jedi visszatérrel együtt, a The Star Wars Trilogy: Special Edition című kampánynév alatt. A Felújított Változat olyan vizuális filmkockákat és jeleneteket tartalmazott, amit az eredeti kiadásban elérhetetlennek bizonyultak a pénzügyi, technikai és időbeli korlátozásnak köszönhetően; például az egyik jelenet, ami Han Solo és Jabba, a hutt találkozását tartalmazta. Bár a legtöbb változtatás kis vagy kozmetikai természetű volt, néhány rajongó azt vélte, hogy Lucas megszentségtelenítette a filmet a kiegészítésekkel. Például egy vitatott változtatás, amiben Greedo lőtt először, amikor szembekerült Han Solóval megihlette azokat a pólókat, amin az a kijelentés volt látható, hogy „Han lőtt először” („Han shot first.")

 

Home video

 

Az Egy új reményt 2004. szeptember 21-én adták ki DVD-n egy pakkban A Birodalom visszavággal és A Jedi visszatérrel, és egy kiegészítő tartalommal ellátott extra lemezzel. A filmeket digitálisan helyrehozták és felújították és George Lucas több változtatást is eszközölt rajtuk.

 

A DVD tartalmaz egy kommentársávot George Lucas, Ben Burtt, Dennis Muren és Carrie Fisher alámondásaival. Az extra lemez tartalmazza az Álmok birodalma című dokumentumfilmet („Empire of Dreams: The Story of the Star Wars Trilogy”), 3 kisdokumentumfilmet, előzetest és mozis bemutatót, TV reklámokat, képgalériákat, a Star Wars: III. rész: A Sith-ek bosszúja exkluzív bemutatóját, egy játszható Lucasarts játékot, a Star Wars: Battlefront Xbox demóját és az „Így készült” ("Making Of") dokumentumfilmet a III. rész videó játékáról. A gyűjteményt 2005 decemberében újra kiadták egy három lemezes "korlátozott kiadás" dobozgyűjteményként az extra lemez nélkül.

 

A trilógiát két külön lemezes Limitált Kiadás DVD (Limited Edition DVD) csomagban adták ki újra 2006. szeptember 12-étől 2006. december 31-éig; a filmek eredeti változatait extra anyagként adták hozzá. A kiadást ellentmondásból eredő problémák sújtották, mivel a változatlan verziók az 1993-as módosítatlan lemezekről valók voltak, és nem alakították át a modern DVD szabványokra.

2011. szeptember 16-án újra kiadták Blu-ray formátumban.

2015. április 7-én a Walt Disney Studios, a 20th Century Fox és a Lucasfilm közösen bejelentették a hat kiadott Star Wars-film digitális újrakiadását. Mivel a Lucasfilm visszatartotta a digitális forgalmazási jogokat a IV. rész kivételével az összes részhez, a Walt Disney Studios Home Entertainment digitális letöltési lehetőségként adta ki A klónok támadását 2015. április 10-én.

 

Annak dacára, hogy a Walt Disney Company 2012-ben megvette a Lucasfilm Ltd.-t és az összes jövőbeli Star Wars-film kiadási jogát, a Fox visszatartotta az eredeti forgalmazási jogokat a Star Wars: IV. rész: Egy új reményhez kapcsolódóan, amihez társ-producerek és társfinanszírozók voltak az összes médiában világszerte. A Fox a mozis, nem mozis és home videós jogokat is visszatartotta világszerte a franchise másik öt filmjével kapcsolatban, amit a Lucasfilm gyártott és finanszírozott függetlenül, egészen 2020 májusáig, amikor ez a tulajdonjog átkerül majd a Disney-hez. Ez a bonyolult kapcsolat a Fox és a Disney között, főleg a Fox örök érvényű jogaira tekintettel a IV. résszel kapcsolatban, megakadályozta mind a 9 filmet magában foglaló díszdoboz kiadását. 2017. december 14-én a Walt Disney Company bejelentette, hogy megvette a Fox anyavállalatának, a 21st Century Fox-nak a nagy részét, köztük a filmstúdiót és az Egy új remény minden forgalmazási jogát is. 

Fogadtatás


A Star Wars 1977. május 25-én debütált 32 moziban, és házi rekordokat döntött meg, nyilvánvalóan az egyik korszakalkotó filmmé vált. Minden idők pénzügyileg egyik legsikeresebb filmjének tartják számon. A szereposztásból és a stábból néhányan olyan mondatokat jegyeztek meg, hogy emberek sora nyúlt a mozik körül, ahogy áthaladtak. Még a technikai stáb tagjaitól, például modellkészítőktől is kértek autogramot, és a stábtagok nevei gyorsan berobbantak a köztudatba. A film eredeti amerikai bevétele 307.263.857 dollár volt, és 6.806.951 dollárt ért el az első hétvégéjén a széleskörű bemutatásnál. Lucas azt állította, hogy a bemutató napjának nagy részét egy hangstúdióban töltötte Los Angelesben. Mikor kiment ebédelni akkori feleségével, Marciával, egy hosszú sorba botlottak, ami a Mann's Kínai Mozihoz vezetett, akik a Star Wars-ra vártak. A film 1977 legjövedelmezőbb filmje lett és minden idők legjövedelmezőbb filmje, míg az E.T. A földönkívüli meg nem jelent 1982-ben. (A következő újrakiadásokkal a Star Wars visszaszerezte a címet, de megint elveszítette James Cameron 1997-es kasszasikere, a Titanic javára.) A film 797.900.000 dollárt ért el világszerte, ez volt az első film, ami elérte a 300 millió dolláros határt. A javított információk szerint ez minden idők második legjövedelmezőbb filmje az Egyesült Államokban, az Elfújta a szél mögött.

 

A New York Times a Star Wars: IV. rész: Egy új reményt úgy értékelte, hogy ez a „leggyönyörűbb filmsorozat, ami valaha készült” ("the most beautiful movie serial ever made".) Roger Ebert a filmet egy „testen kívüli élménynek” ("an out-of-body experience") nevezte, összehasonlítva a speciális effektjeit a 2001: Űrodüsszeiával, és szerinte a film igazi erőssége a „tiszta elbeszélése” ("pure narrative.") Vincent Canby a filmet így értékelte: „egy film, ami rengeteg kortárs embert szórakoztat, akiknek a képregény-kalandok nyilvánvaló szertartásmódszereihez kifinomult érzékük van” ("the movie that's going to entertain a lot of contemporary folk who have a soft spot for the virtually ritualized manners of comic-book adventure.") Pauline Kael a The New Yorkertől kritizálta a filmet, ecsetelve, hogy „nincs élet a vásznon, nincs líraiság” ("there's no breather in the picture, no lyricism"), és nincs „érzelmi kötődése” ("emotional grip"). Jonathon Rosenbaum a Chicago Readertől azt állította, hogy „Egyik karakternek sincs mélysége, és mindannyit a fantáziadús kellékekként és beállításokként kezelik” ("None of these characters has any depth, and they're all treated like the fanciful props and settings!") Peter Keough a Boston Phoenix-től azt mondta, hogy „A Star Wars egy mozgó ócskaárus szeméttelep, mint a jawák  eltulajdonított, kiselejtezett, alig működő droidjai” ("Star Wars is a junkyard of cinematic gimcracks not unlike the Jawas' heap of purloined, discarded, barely functioning droids.") Stanley Kauffmann a The New Republictól is negatívan értékelt, „A munkája kevésbé látszik találékonyabbnak a THX 1138-től” ("His work here seems less inventive than in THX 1138.") A rottentomatoes.com-ra hivatkozva, a film 54 kritikai fogadtatása közül az oldalon 51 kedvezően reagált (az értékelők 95%-a), közösen állítva, hogy „az akciók és a speciális effektek elsőrangúak” ("the action and special effects are first rate.")

 

1989-ben az amerikai Kongresszusi Könyvtár Nemzeti Film Hivatala a filmet „kultúrai, történelmi vagy esztétikai fontosságú” filmmé választotta. 2006-ban Lucas eredeti forgatókönyvét az Amerikai Írók Szövetsége minden idők 68. legjobb forgatókönyvének választotta. Az Amerikai Filmintézet (American Film Institute, vagy AFI) a 20. század legjobb 100 filmje közül a 15. helyre rangsorolta, az Egyesült Királyságban a Négyes Csatorna (Channel Four) által kihirdetett szavazáson az Egy új reményt (A Birodalom visszavággal együtt) minden idők legjobb filmjévé választotta. Az Amerikai Filmintézet a Star Wars-t is nevezte, valamint az amerikai mozik százas listájának számos speciális elemeit az Intézmény 100. évfordulójának ünnepségén, amin részt vettek. Ezek között a Star Wars minden idők 27 legszenzációsabb amerikai filmje, és minden idők 39 leglelkesítőbb amerikai filmje; Han Solót minden idők 14. legnagyobb amerikai hősének választották és Obi-Wan Kenobit a 37.-ként ugyanazon listán. A gyakran ismételt mondatát "Az Erő legyen veled" a 8. legnagyobb kvótájává rangsorolták az amerikai filmtörténelemben. John Williams szerzeményét minden idők legnagyobb amerikai filmszerzeményeként rangsorolták.

 

A Star Wars számos díjat nyert az 1978-as Oscaron, beleértve a Legjobb Művészi Rendezést - Díszlet Dekorációt, ami John Barry-nek, Norman Reynolds-nak, Leslie Dilley-nek és Roger Christiannek járt. A Legjobb Jelmeztervezést John Mollo nyerte; a Legjobb Filmvágás Paul Hirsch-nek, Marcia Lucasnak és Richard Chewnak járt; John Stears, John Dykstra, Richard Edlund, Grant McCune és Robert Blalack a Legjobb Effektek, Vizuális Effektek díjait nyerték. John Williams a harmadik Oscárját nyerte ezzel a Legjobb Zene, Eredeti Szerzemény kategóriában; a Legjobb Hang Don MacDougallnak, Ray Westnek, Bob Minklernek és Derek Ballnak járt; és a Speciális Teljesítmény a hangeffektekért Ben Burtt-nek járt. További jelölések szerint Alec Guinnesst a Legjobb Mellékszínészként, George Lucast a Legjobb Forgatókönyv és a Legjobb Rendezőként, és Gary Kurtz a produkciós tevékenységeiért a Legjobb Fényképezésre jelölték. A Golden Globe díjátadónál a filmet a Legjobb Mozgóképre – Drámára – Rendezőre, mellékes színészre (Alec Guinness) és a Legjobb Zenére jelölték. Csak a Legjobb Zene díját nyerte meg. 6 BAFTA jelölést kapott: Legjobb Film, Legjobb Vágás, Legjobb Jelmez, Legjobb Produkciós/Művészi Tervezés, Legjobb Hang, és a Legjobb Zene kategóriákban; a film az utóbbi két kategóriában nyert. John Williams zenei albuma nyerte meg a Német díjátadónál a mozgóképes vagy televíziós program eredeti szerzeményének Legjobb Albumát és a film megnyerte a Hugo díjat a Legjobb Drámai Előadásért. 1997-ben, az MTV Mozi Díjátadó (MTV Movie Awards) Csubakkát díjazta az élethű teljesítményével az alakításáért, amit a Star Wars trilógiában tett.

 

Eredetileg, ha a film rosszul teljesít a jegypénztáraknál, Lucas azt tervezte, hogy az Erőpróba (Splinter of the Mind's Eye) című regényét viszi vászonra egy kisköltségvetésű folytatásaként a mozikban. Egy interjúra hivatkozva Alan Dean Fosterrel az Empire magazinban, a könyvet egy kis költségvetésű filmnek írta meg, ha a Star Wars nem ér el nagy sikereket. Harrison Fordot nem jelölték a folytatásra a könyv írása közben, ezért Han Solo nem szerepel a regényben. Ugyanakkor az Egy új remény sikerével Lucas előtt szabad volt az út A Birodalom visszavág elkészítéséhez. 

Kimaradt jelenetek


Luke a sivatagban

 

EP4 Luke Watching BattleLuke Skywalker a Tatuin sivatagában javít meg egy páracsapdát egy Szövődroid segítségével, amikor fényes tárgyakat vesz észre az égen. Luke a makrotávcsövével 2 hajót lát, amik harcba bocsátkoztak a légkörön túl. Beugrik a siklójába. A meghibásodott Szövődroid kiköpi a biztosítékot és nem képes követni. Luke a sivatagba rohan, hogy megtalálja a barátait. A jelenet a filmben eredetileg a Tantive IV megszállása után játszódik, Darth Vader első megjelenés előtt. Ismert, hogy nincs több elérhető tiszta felvétel erről a jelentről. A létező felvétel elavult a gyatra filmtárolási körülmények miatt az évek folyamán. Mielőtt a filmet kivágták, a közönség itt láthatta elsőnek a fiatal Luke Skywalkert, sokkal korábban, mint a végleges vágáskor. Eltávolították Luke és anchorheadi barátai további jeleneteivel együtt. George Lucas eredetileg a filmipari barátai javaslatára írta meg a jeleneteket és vette lencsevégre, akik azt hitték, hogy a közönség nem fogja érteni a történetet, ha az szigorúan a droidok szemszögéből van elmesélve. Felismervén, hogy a történet valóban a droidok kalandjairól szól, és azok vezetnek Luke-hoz és Obi-Wan-hoz, stb. Lucas kivágta a felvételt.

 

Tosche Állomás

 

Luke siklója Anchorhead városába robog, majdnem áthajtva egy idős asszonyon. Luke berohan a Tosche Állomásba, majd izgatottan elmeséli a barátainak a csatát a bolygójuk felett. Igazán boldog, hogy a barátja, Biggs Darklighter visszatért, aki a bolygón tartózkodik, elhagyva az Akadémiát. Deak, Windy, Camie, Fixer és Biggs követik kifelé Luke-ot, hogy megfigyeljék a csatát Luke makrotávcsövével. A csata már befejeződött és Luke barátai kigúnyolják őt a felhajtása miatt. Ez a jelenet akkor jött volna, miután R2-D2 és C-3PO kilövelli magukat egy mentőkabinnal a Tantive IV-ről, és a jelenet előtt, amikor Leia hercegnő elfogták Darth Vader előtt. Ez a jelenet alapozza meg Luke nehéz kapcsolatát a pajtásaival, és életképet ad a Tatuinról. A történet késleltetése lehet a döntő faktor, de ez akkor születhetett meg az elméjében, miután Lucas először vetített le egy vázlatos vágást a Star Wars-ból 1977-ben, és egy filmkészítő munkatársa viccesen azzal vádolta, hogy az "Amerikai Graffiti az űrben" filmet csinálja. Ez a gúnyolódás ösztönözte talán Lucast, hogy kivágja az Anchorheadben játszódó jeleneteket. A jelenet, ahol Luke majdnem elgázol egy öregasszonyt, egy olyan effekt felvétel volt, amit sosem fejeztek be.

 

Luke és Biggs

 

LukeBiggs2 MOSWEz a jelenet Luke és legrégebbi barátja, Biggs Darklighter közti beszélgetésről szól. Biggs elhagyta a Tatuint és a bolygón tartózkodik, miután elhagyta a Birodalmi Akadémiát, ahol űrpilótának készült. Luke megirigyli Biggs sikereit és ez konfliktusokat gerjeszt a kötelessége iránt a nagybátyjával és az indokaival kapcsolatban, hogy maradjon a Tatuinon. Biggs csendesen elmondja Luke-nak, hogy eldöntötte, hogy csatlakozik a Lázadáshoz a Birodalom ellen. Egy feszült és érzelmes beszélgetésben a 2 fiatal férfi elbúcsúzik egymástól. Ez a jelenet a 2 jelenet között van, amikor C-3PO meglát egy távoli jawa homokkúszót a sivatagban, valamint amikor R2-D2-t elfogják a jawák a kanyonban. A Luke és Biggs jelenet része volt az egész anchorheadi háttértörténetnek a Tatuinon, és a többi korábbi tatuini jelenettel együtt ki lett vágva a történet ütemezési okai miatt.

 

Vader és Bast főparancsnok

 

Ebben a rövid jelenetben Darth Vader és Bast főparancsnok egy folyosón sétálnak a Halálcsillagon. Bast jelenti, hogy az elveszett droidok keresése a Mos Eisley űrkikötőre terjedt ki. Vader megfigyeli, hogy Leia hercegnő ellenáll a kivallatásnak, és Bast vakmerően kritizálja Tarkin tervét, miszerint „bolond” módján próbálja megtörni őt. Ez a jelenet 2 jelenet között szerepelt volna, amikor Han Solo találkozik Jabbával, a huttal a 94-es dokkban (szintén kivágva), és annál a jelentnél, ahol Luke és Ben megtalálja a Millennium Falcont a 94-es dokkban. Talán az időbeli problémák miatt lett kivágva, a jelenet keveset ad a cselekményhez.

 

R2-D2 keresése

 

SearchForArtoo MOSWR2-D2 elmenekült a gazdájától, Luke Skywalkertől. Kora reggel Luke és C-3PO elhajtanak a siklóval, hogy R2-D2-t megkeressék, miközben C-3PO vezeti a siklót. R2-D2-ről, Ben Kenobiról, és arról beszélgetnek, hogy milyen mérges lehet Owen bácsi. A jelenet annak a jelentnek az elejéhez tartozik, ahol Luke és C-3PO keresik R2-D2-t a buckalakók támadása előtt. A cselekményt a Luke’s theme című szám enyhébb változata kíséri végig; a zene a "Land of the Sand People" elején hallható az eredeti LP and CD változatban vagy a "Landspeeder Search" című számban a Felújított Változat albumában. A CGI előtti időkben az olyan jeleneteket, mint ezt, a sikló pilótaülés jelenetet kivetítő képernyő előtt kellet felvenni. A jelenetet a gyenge minősége miatt lett kivágva.

 

Luke ponchója

 

Rengeteg változatos jelenet van a Star Wars-ban, ahol Luke a ponchójában jelenik meg: Luke a sivatagban, a buckalakók kanyonjában, Luke megtalálja az elpusztított birtokot, és a hangárban a Yavin 4-en. Az egyetlen ponchós jelenetek, amik benne voltak a végleges vágásban: a 94-es Dokkban, a Millennium Falcon elrepül a Halálcsillagból, valamint megérkezés a Yavin 4-re. Nincs magyarázat a kivágásra, talán a felvételek közötti folytonosság megőrzése volt a cél ezzel.

 

Az elveszett vágás

 

Az első Star Wars-os vágás, ami John Jympson munkája volt, nem George Lucasé. Ez a kis vágás sok változtatást követett, amiket nem használtak fel a film végleges verziójához, plusz számos jelenetet később kivágtak (kifejtés felül). George Lucas azért döntött az egész film átszerkesztésén, hogy gyorsabb ritmust adjon annak. 

Bakik


  • Az egyik rohamosztagos beveri a fejét az ajtó tetejébe, miközben bemasíroznak az irányító terembe.

  • Miközben Han, Luke és Leia a börtönblokkban próbálják feltartóztatni a rohamosztagosokat, Leia frizurája az egyik vágásnál elég ziláltnak tűnik, de amikor egy pillanattal később, a következő vágásnál megint őt mutatja a kép, a haját már tökéletesen megigazították.

  • Amikor Han és Chewbacca megérkeznek a Falconhoz, nem sokkal később Luke és Leia is csatlakozik hozzájuk. Bár szerepük szerint futva érkeznek, mégis látni lehet, hogy érkezésük előtt egy darabig ott álldogáltak a fal mögött. Az árnyékuk ugyanis látszik a szemközti falon.

  • Miközben a birodalmi katonák Leia hercegnőt keresik, hogy elkábítva Vader elé vihessék, egy pillanatra a kép sarkában feltűnik egy katona lába az egyik fal mellett, de a következő pillanatban vissza is húzza

  • Luke a nevelőszüleivel ebédel. Miközben beszélget a nagybátyjával, egy poharat tart a bal kezében. Amikor azonban a kamera a másik oldalról mutatja őt, a pohár hirtelen átkerül a jobb kezébe. Gyakori hiba, hogy a film készítői a vágásoknál nem figyelnek oda az ilyen apróságokra.

  • Ben a Vaderrel folytatott harc végén maga elé emeli a kardját. Vader ekkor egyetlen suhintással véget vet Ben életének. Azonban Vader kardja keresztülmegy Ben fénykardjának pengéjén.

  • Amikor Ben és Luke először pillantják meg a Falcont az űrkikötőben, a hajó tetején mindig is látható nagy antenna hiányzik. Ennek oka az, hogy a készítők a Falconnak csak azt a részét építették meg, ahol a pilótafülke van, és a többi részletre már nem figyeltek oda. 

Stáblista


Szereposztás

 

Luke Skywalker .... Mark Hamill

Han Solo .... Harrison Ford

Leia Organa hercegnő .... Carrie Fisher

Ben (Obi-Wan) Kenobi .... Alec Guinness

Wilhuff Tarkin nagymoff .... Peter Cushing

C-3PO .... Anthony Daniels

R2-D2 .... Kenny Baker

Csubakka .... Peter Mayhew

Darth Vader .... David Prowse

Darth Vader hangja .... James Earl Jones (az eredeti változatban nem volt rajta a stáblistán)

Owen Lars .... Phil Brown

Beru Whitesun Lars .... Shelagh Fraser

Jawa főnök .... Jack Purvis

Jan Dodonna tábornok .... Alex McCrindle

Vanden Willard parancsnok .... Eddie Byrne

Vörös Vezér .... Drewe Henley

Vörös Kettes (Wedge Antilles) .... Denis Lawson

Vörös Hármas (Biggs Darklighter) .... Garrick Hagon

Vörös Négyes (John Branon) .... Jack Klaff

Vörös Hatos (Jek Porkins) .... William Hootkins

Arany Vezér .... Angus Macinnes

Arany Kettes .... Jeremy Sinden

Arany Ötös .... Graham Ashley

Cassio Tagge tábornok .... Don Henderson

Conan Motti admirális .... Richard LeParmentier

Moradmin Bast admirális .... Leslie Schofield

Jabba, a hutt .... Ismeretlen színész (felújított változat) (nem szerepel a stáblistán)

Boba Fett .... Mark Austin (felújított változat)

Greedo .... Maria De Aragon (Paul Blake az eredeti vágásban) (egyik sem szerepel a stáblistán)

Momaw Nadon és Tech Mo'r .... Jon Berg

Nabrun Leids .... Janice Burchette

Wuher .... Ted Burnett

Ismeretlen lázadó pilóta .... John Chapman

Theron Nett .... Robert O'Mahoney

Wioslea .... Barry Copping

Dr. Evazan .... Alfie Curtis (nem szerepel a stáblistán)

Hrchek Kal Fas .... Robert A. Denham

Garouf Lafoe, Rohamosztagos, Buckalakó, és Halálcsillag Katona .... Peter Diamond

Besúgó .... Sadie Eden

Djas Puhr .... Kim Falkinburg

Laze Loneozner .... Anthony Forrest (kimaradt jelenet)

Kabe .... Barry Gnome

Kabe, jawa és energia (gonk) droid .... Rusty Goffe

Brea Tonnika .... Christine Hewett

Ponda Baba .... Tommy Ilsley

Mosep .... Annette Jones

BoShek .... Anthony Lang

Muftak és Cantina bandatag .... Laine Liska

Takeel .... Alf Mangan

Swilla Corey .... Mandy Morton

Osleo Prennert .... Lorne Peterson

Rycar Ryjerd .... Marcus Powell

Leesub Sirln .... Pam Rose

Nahdonnis Praji parancsnok .... George Roubicek

Tawss Khaa .... Erica Simmons

Senni Tonnika .... Angela Staines

Camie Loneozner .... Koo Stark (kimaradt jelenet)

Sai'torr Kal Fas .... Peter Sturgeon

Pol Treidum hadnagy .... Peter Sumner

Shann Childsen hadnagy .... Malcolm Tierney

Doikk Na'ts .... Phil Tippett

Del Goren .... Burnell Tucker

Greedo hangja .... Larry Ward (nem szerepel a stáblistán)

Hija hadnagy .... John Forgeham

Tanbris hadnagy .... Andy Bradford

Thuku .... Diana Sadley Way

Ketwol és Melas .... Howie Weed

Daine Jir parancsnok .... Al Lampert

Pello Scrambas .... Eddie Eddon

Raymus Antilles akpitány .... Peter Geddis

Trinto Duaba .... Salo Gardner

Elyhek Rue (Vörös Hetes) .... Mykel Mills

Deak .... Jay Benedict (kimaradt jelenet)

Jenny .... Jenny Cresswell

Ismeretlen lázadó mérnök .... Peter Roy

Banthák .... Mardji, az elefánt

 

Stáb

 

Írta és rendezte   ...   George Lucas

Producer   ...   Gary Kurtz

Főproducer   ...   George Lucas

Produkciós tervező   ...   John Barry

Felvételvezető   ...   Gilbert Taylor

Zene   ...   John Williams

Előadta   ...   A London Symphony Orchestra

Az eredeti zene a Fox Fanfare Music, Inc megbízásával 1977-ben készült.

Speciális operatőri effektek felelőse   …   John Dykstra

Speciális produkció és gépi effektek felelőse   ...   John Stears

Filmvágók   ...   Paul Hirsch, Marcia Lucas, Richard Chew

Produkciós tervező   ...   Robert Watts

Produkciós illusztráció   ...   Ralph McQuarrie

Jelmeztervező   ...   John Mollo

Díszlettervező hely képviselői   ...   Norman Reynolds, Leslie Dilley

Smink felelős   ...   Stuart Freeborn

Produkciós hangkeverő   ...   Derek Ball

Szereposztás   ...   Irene Lamb, Diane Crittenden, Vic Ramos

Hangvágó   ...   Sam Shaw

Speciális párbeszédek és hangeffektek   ...   Ben Burtt

Hangmérnökök   ...   Robert R. Rutledge, Gordon Davidson, Gene Corso

Felelős zenei szerkesztő   ...   Kenneth Wannberg

Utószinkron-hangmérnök   ...   Don Macdougall, Bob Minkler, Ray West, Robert Litt, Mike Minkler, Lester Fresholtz, Richard Portman

Dolby Sound konzultáns   ...   Stephen Katz

Hangszerelések   ...   Herbert W. Spencer

Zenei hangmérnök   ...   Eric Tomlinson

Filmvágó munkatársak   ...   Todd Boekelheide, Jay Miracle, Colin Kitchens, Bonnie Koehler

Kamerázók   ...   Ronnie Taylor, Geoff Glover

Díszlet dekorátor   ...   Roger Christian

Produkciós menedzser   ...   Bruce Sharman

Rendezőasszisztensek   ...   Tony Waye, Gerry Gavigan, Terry Madden

Helyszíni menedzser   ...   Arnold Ross

A producer munkatársa   ...   Bunny Alsup

A rendező munkatársa   ...   Lucy Autrey Wilson

Díszlettervező munkatársa   ...   Alan Roderick-Jones

Produkciós munkatársak   ...   Pat Carr, Miki Herman

Világítás   ...   Ron Tabera

Kellékes   ...   Frank Bruton

Kellék felelős   ...   Ron Beck

Kaszkadőr koordinátor   ...   Peter Diamond

Kontinuitás   ...   Dan Perri

Címek   ...   Ann Skinner

Második számú egység fotográfiája   ...   Carroll Ballard, Rick Clemente, Robert Dalva, Tak Fujimoto

Második számú egység művészeti rendezése   ...   Leon Erickson, Al Locatelli

Második számú egység produkciós menedzserei   ...   David Lester, Peter Herald, Pepi Lenzi

Második számú egység sminkese   ...   Rick Baker, Douglas Beswick

Hangmérnök munkatársai   ...   Roxanne Jones, Karen Sharp

Produkciós irányító   ...   Brian Gibbs

Helyszíni számfejtő   ...   Ralph M. Leo

Számfejtői munkatársak   ...   Steve Cullip, Penny McCarthy, Kim Falkinburg

Hirdetési/Nyilvánossági felelős   ...   Charles Lippincott

Sajtós   ...   Brian Doyle

Állófotós   ...   John Jay

 

Modellek és vizuális effektek egység:

 

Első számú kameraman   ...   Richard Edlund

Második számú kameraman   ...   Dennis Muren

Kameraman munkatársak   ...   Douglas Smith, Ken Ralston, David Robman

Második számú egység fotográfia   ...   Bruce Logan

Összetett optikai fotográfia   ...   Robert Blalack (Praxis)

Optikai fotográfiaszervező   ...   Paul Roth

Optikai kopírozó munkatársak   ...   David Berry, David McCue, Richard Pecorella, Eldon Rickman, James Van Trees, Jr.

Optikai kameramunkatársak   ...   Caleb Aschkynazo, John C. Moulds, Bruce Nicholson, Gary Smith, Bert Terreri, Donna Tracy, Jim Wells, Vicky Witt

Produkciós felelős   ...   George E. Mather

Anyagművész   ...   P.S. Ellenshaw

Bolygó és jeladó művész   ...   Ralph McQuarrie

Effekt illusztráció és dizájn   ...   Joseph Johnston

További járműdizájn   ...   Colin Cantwell

Fő modellkészítő   ...   Grant McCune

Modellépítők   ...   David Beasley, Jon Erland, Lorne Peterson, Steve Gawley, Paul Huston, David Jones

Animáció és rotoscope dizájn   ...   Adam Beckett

Animátorok   ...   Michael Ross, Peter Kuran, Jonathan Seay, Chris Casady, Lyn Gerry, Diana Wilson

Stop motion animáció   ...   Jon Berg, Philip Tippett

Makettes robbantások   ...   Joe Viskocil, Greg Auer

Számítógépes animáció és grafikai látványosságok   ...   Dan O'bannon, Larry Cuba, John Wash, Jay Teitzell, Image West

Filmes vezetés koordinátora   ...   Mary M. Lind

Film könyvtárosok   ...   Cindy Isman, Connie McCrum, Pamela Malouf

Elektronikai dizájn   ...   Alvah J. Miller

Speciális alkatrészekk   ...   James Shourt

Asszisztensek   ...   Masaaki Norihoro, Eleanor Porter

Kamera és mechanikai dizájn   ...   Don Trumbull, Richard Alexander, William Shourt

Speciális mechanikai felszerelés   ...   Jerry Greenwood, Douglas Barnett, Stuart Ziff, David Scott

Produkciós menedzserek   ...   Bob Shepherd, Lon Tinney

Produkciós személyzet   ...   Patricia Rose Duignan, Mark Kline, Rhonda Peck, Ron Nathan

Vágóasszisztens (Vizuális)   ...   Bruce Michael Green

További vizuális effektek   ...   Van Der Veer Photo Effects, Ray Mercer & Company, Modern Film Effects, Master Film Effects, De Patie-Freleng Enterprises Inc.

 

Felújított változat stábja:

 

Producer   ...   Rick McCallum

Vágó   ...   T.M. Christopher

Hangmérnök   ...   Ben Burtt

Utószinkron keverő  ...   Gary Summers

Vágó munkatárs   ...   Samuel Hinckley

Hangvágó   ...   Teresa Eckton

Hangvágó munkatárs   ...   Robert Marty

Utószinkronizáló   ...   Ronald G. Roumas

Digitális keverő technikus   ...   Gary A. Rizzo

Leltáros   ...   Tim Fox

Vizuális tervezők   ...   Phillip Feiner, Chris Bushman

Film felújítási tervező   ...   Pete Comandini

Színezés   ...   Robert J. Raring

Negatív kontinuitás   ...   Ray Sabo

Negatív vágó   ...   Bob Hart

Utómunkálatok képvieslője   ...   Ted Gagliano

Speciális változat digitális újrakeverője   ...   Skywalker Sound A Lucas Digital Ltd. Company

De-Hiss feldolgozás   ...   Cedar Dh-1, Hhb Communications Inc.

Film felújítási konzultáns   ...   Leon Briggs

Vizuális felújítás   ...   Pacific Title & Art Studio

Film felújítás   ...   YCM Laboratories

 

Industrial Light And Magic

 

Vizuális effektek producerei   ...   Tom Kennedy, Ned Gorman

Vizuális effektek tervezői   ...   Alex Seiden, John Knoll, Dave Carson, Stephen Williams, Dennis Muren, Joseph Letteri, Bruce Nicholson

Második számú egység rendezője és kameramanja   ...   Joe Murray

Vizuális effektek művészeti vezetői   ...   Ty Ruben Ellingson, Mark Moore

Számítógépes grafikai tervező   ...   John Berton

Trükkvágó   ...   David Tanaka

Digitális színezés tervezője   ...   Bruce Vecchitto

Kardos csoport tervezője   ...   Daniel McNamara

Digitális befényelési felelős   ...   Joshua Pines

Vizuális effektek koordinátorai   ...   Margaret Lynch, Lisa Todd

Számítógépes művészgrafikusok   ...   Karen Ansel, Mark Austin, Amelia Chenoweth, Terry Chostner, David Deuber, Natasha Devaud, Selwyn Eddy, Howard Gersh, Paul Giacoppo, Joanne Hafner, James Hagedorn, Carol Hayden, Matt Hendershot, Guy Hudson, Stewart Lew, Jodie Maier, Greg Maloney, Stuart Maschwitz, Julie Neary, Kerry Nordquist, Scott Pasko, Damian Steel, Danny Taylor, Paul Theren, James Tooley, Chris Townsend, Timothy Waddy

Digitális anyagművészek   ...   Paul Huston, William Mather, Yusei Uesugi

Vívásművészek   ...   Rita Zimmerman, Chad Taylor, Grant Guenin

Szoftver fejlesztés   ...   Christian Rouet, Rod Bogart, Brian Knep

Produkciós mérnökök   ...   Fred Meyers, Gary Meyer, Marty Miramontez

Digitális lemez felújító művészek   ...   Alan Bailey, Scott Bonnenfant, Corey Rosen

Negatív felelős   ...   Doug Jones

Vizuális effekt vágómunkatársak   ...   Angela Leaper, Forest Key, Scott Balcerek

Digitális produkciós munkatársak   ...   Kela Hicks, Ronn Brown

Animációs művész   ...   David Dozoretz

CG forrás menedzserek   ...   Nancy Jill Luckoff, Lam Van To

CG produkciós menedzser   ...   Suzie Vissitzky Tooley

Kellék kiegészítők   ...   Arnold Jackson (Nem szerepel a stáblistán)

 

Galéria


starwars egyujremeny screenshot 030
starwars egyujremeny screenshot 029
starwars egyujremeny screenshot 028
starwars egyujremeny screenshot 027
starwars egyujremeny screenshot 026
starwars egyujremeny screenshot 025

[További képek megtekintése...]

A Szerző: owokaleyo1992


Az értékeléshez be kell jelentkezned.
5/5 : 1 szavazat

Navigáció

Hirdetés

Hagyatek Banner Allo 1200x6000