Hiperűr (Legendák)
- Galaxis
- Kifejezések
- Hiperűr (Legendák)
Nem lehet csak úgy hiperűrsebességre váltani! Ha nincsenek pontos koordinátáink, a végén még nekimegyünk egy bolygónak vagy egy szupernóvának, aztán akkor jóccakát!
- Han Solo Luke Skywalkernek.
A hiperűr (vagy ahogy a yuuzhan vongok nevezik, a sötét űr) egy olyan változatos létállapot volt, amit az űrhajók használtak fel, hogy elérjék a fény sebességénél gyorsabb utazást. A hipertér a tér-idő alternatív dimenziója, ami egy hiperhajtómű segítségével csak fény feletti sebességgel érhető el, azonos értelmű a valós térrel, valamint a valós tér minden pontjával, ami társult egy egyedi ponttal a hiperűrben. Míg a hiperűr számos aspektusa rejtély maradt az asztrofizikusok és az űrnavigációs szakértők számára, az egyértelmű volt, hogy a hiperűr lerövidítette az utazási időt, a hiperhajtóművel felszerelt csillaghajók percek alatt fényéveket tehették meg. Ebből kifolyólag a hiperűr-utazás a galaktikus közösség, kereskedelem, politika és hadviselés hátgerince volt.
Technikai háttér
"Azok a csíkok a csillagok?"
"A csillagok, amik elmosódtak az űridőn keresztül. Amikor kiugrunk a hiperűrből, inkább tűnnek majd csillagoknak."
- Garr és Boba Fett.
Rendszerint a részecskeanyagokra/atomokra érvényes a relativitás-elmélet: Az aszimptotikus tömeget megnövelik, amint elérik a fénysebességet, egyre több energiát követelve, hogy elérjék azt, de még végtelen energia esetén sem lépik át a fénysebesség határát. Más részről a tachionikus tömeg csak a fénysebesség felett jöhet létre és nem tud lecsökkenni az előbb említett küszöbérték alá.
A hiperhajtómú technológiája lehetővé teszi, hogy áthidalható legyen ez az akadály és lehetővé teszi a fénysebességnél lassabban utazó csillaghajók számára legyőzni az akadályt, a fizikán túli effektust hasznosították, hogy hullámokat gerjesszenek a téridőben. Egy hiperhajtóművel felszerelt hajó ezen hullámokat kihasználva tudott a hiperűrbe "ugrani", lehetővé téve, hogy több száz, vagy akár több ezer alkalommal utazzanak a galaxisban fénysebességgel. A hiperűr a téridő egy alternatív dimenziója volt, hasonlóan a mélyűrhöz vagy a túlűrhöz, azonos értékű volt a valós térrel: a valós tér minden pontja társult egy egyedi ponttal a hiperűrben. Lényegében, a valós térben egy a galaxis északi részébe tartó hajó ugyanúgy északra tart a hiperűrben, miután a hiperűrbe ugrott. Minden tárgynak a valós űrben, például a csillagok és a bolygók, volt egy "árnyéka" a hiperűrben ugyanazon a helyen, ahol a valós űrben foglalt helyet.
Történelem
A hiperűr-utazás alapelveit először az ősi rakaták fedezték fel. A rakaták az Erő által szabályozott hajtóművei lehetővé tették, hogy létrehozzanak egy a Galaxisra kiterjedő birodalmat. A legősibb, hiperűrt kihasználó leletek közül néhányat (például a furcsa boltívek, elhalt világokon talált adóállomások, vagy a gree hiperkapuk) nem lehetett reprodukálni a fejlett hiperhajtómű-technológiával. A koréliaiak és durosiak voltak az elsők, akik képesek voltak megalkotni az Erő segítségével működő rakata gépezetek technológiai változatait a mérnöki visszafejtés segítségével, lehetővé téve őket arra, hogy megépítsék az első igazi hiperhajtóműveket. Konzekvensen a közös használat dacára, viszonylag keveset tudtak a hiperűr igazi természetéről. Népszerű elméletek szerint a hiperűr más dimenziót hasznosít az „átlépéshez”, mondhatni a fény „sebességhatárának” átlépéséhez. Más elméletek kimondják, hogy közvetlenül más univerzumokhoz hangolnak át anyagokat, a túlűrhöz vagy a mélyűrhöz hasonlóan, így generálva fénysebességet. Bármi legyen is a helyzet, a modern kori hiperhajtómű-mérnökök rengeteg tudományos elméletet ismernek, amelyek elegendőek arra, hogy ennek a jelenségnek számtalan felhasználási módozatát alkalmazzák.
A Galaktikus Köztársaság első 21.000 éve alatt a hiperűr koordinátákat felvázolták a hiperűr jeladóállomások és az űrállomások segítségével, amiket a nyílt űrben helyeztek el, távol a gravitációs hatásoktól, ahol a hajók letölthették a Köztársasági Űrúti Társaság által szolgáltatott adatokat. A Mandalori Háborúk környékén a navigációs számítógépek átvették a jeladóállomások helyét, így téve a hiperűr-utazást sokkal függetlenebbé.
A hiperhajtómű használata
A hiperhajtóművel felszerelt csillaghajóknak át kellett menniük egy kötött rutineljáráson. Miután a menetirányt betáplálták a navigációs számítógépbe, az betájolta a helyes útirányt és működésbe hozta a hiperhajtóművet. Aztán azt érzékelhették a hajóban tartózkodó utasok, hogy a hajó annyira felgyorsul, ahogy a csillagok párhuzamos vonalakká nyúlnak el a hiperűrbe való ugrás alatt. Ez a látható felgyorsulás a hajón kívül is megfigyelhető volt, ahogy a hajó hirtelen, hatalmas hangrobbanással vegyülve eltűnik a fizikai világegyetemből a hiperűrbe Ezt a jelenséget pszeudóhatásnak hívják.
Amikor a hiperűrbe belép, a hajó elhagyja a megszokott univerzumot, vagy más néven a valós űrt. Hipersebességnél a teljes látható világegyetem egy mintás, elmosódott, kék árnyaltú, nagy sebességű folyosónak/alagútnak látszik, közvetítve a hiperűr többdimenziós természetét. A hiperűrben a hajó gyakorlatilag el van vágva a pásztázás és az érzékelés összes, szokásos módszerétől.
Egy hajó (például a T-65-ös X-szárnyú vadászgép) hiperűrutazását a koordináták a navigációs számítógépbe való betáplálásával végezték el, manuálisan, vagy vezeték nélküli adatfogadással. Sokak közül a Zsivány Osztag használta ezt a féle adatátvitelt, így egy csoport vagy flotta valamennyi hajója ugyanazokat a koordinátákat használta egy küldetés során. A koordináták kiszámítása veszélyes feladat volt a hajók részére, mert ha túl közel kerültek egy fekete lyukhoz, csillaghoz, vagy egy gravitációs mezőhöz, akkor kénytelenek voltak kilépni a hiperűrből. A mikro-ugrásokkal keresztülvitt, rendszeren belüli hiperűrutazás ritka volt, bár hadászatilag használták időnként.
A hiperűr-navigáció velejáró veszélyei végett a forgalmas útvonalak közel voltak a lakott rendszerekhez. Navigációs rendellenesség vagy hiperhajtómű meghibásodás esetén az űrállomás közelségének vagy a lakott rendszereknek köszönhetően az esetleges hajótörött kisebb valószínűséggel lenne kiszolgáltatva a kis teljesítményre elég energiával és korlátozott eleséggel. Általában a problémák a koordinációk hibás kiszámításával, valamint hiányos és elavult információkkal jelentkeztek, a jelentős gravitációval rendelkező égitestekre vonatkozóan. Majdnem lehetetlen vállalkozásnak bizonyult megtalálni egy olyan hajót, ami visszatért a hiperűrből a valós űrbe, vagy egy ismeretlen helyre egy meghibásodás miatt. Azon sokaknak is, akik a legendás Katana-flotta után átkutatták az ismert nyílt űr hatalmas területét.
Kockázatok
Ha nincsenek pontos koordinátáink, a végén még nekimegyünk egy bolygónak vagy egy szupernóvának, aztán akkor jóccakát!
- Han Solo Luke Skywalkernek, egy csillagromboló elől menekülve.
A fénysebességgel való utazás mindig is veszélyekkel járt. Amíg bármely kölcsönhatás és karambol lehet potenciális végzet, egy csillaghajón a gravitációs húzóerő hatásai lehetnek pusztítóak, főképp ezért természetesen figyelembe kell venni a „tömegárnyékot”, avagy a nagy égitestek gravitációs kútjait. Ezt sokféleképpen hasznosították éveken át. A hiperűr útvonalakat gyakran egy bolygó tömegét végütközőként tekintve szerkesztették meg, emellett a hiperhajtómű biztonsági rendszere automatikusan megállítja a hajót, amint az elérte az utazás lehető legtávolabbi pontját.
A hiperűr karambolok, amik lehetnek egyrészt szándékosak, másrészt pedig balesetek, le tudnak rombolni bolygókat, vagy még talán el is tudják pusztítani azokat. Azt a tényt figyelembe véve, hogy sok csatahajó reaktorának teljesítménye vetekedett egy csillagéval vagy túl is szárnyalta azt, és mivel az energiák szükségesek voltak ahhoz, hogy a hiperűrutazást lehetőleg mérhetetlenné tegye, nagyon sok pusztítást tudhatott szabadjára ereszteni a célponton. Még ha egy bolygónak volt is planetáris pajzsa a hiperűr karambol alatt, a szerencsétlenség még mindig elég erős lehetett ahhoz, hogy milliókkal végezzen, mint az az eset, ami a Coruscanton is megtörtént. Az egyik leghírhedtebb hiperűrbaleset a Klónok Háborúja alatt esett meg, amikor a Quaestor csatacirkáló összeütközött az egyik szeparatista bolygóval, a Pammanttal, széttörve a bolygó magját.
A gravitációs generátorok képesek voltak létrehozni egy mesterséges tiltómezőt, ami megálljt parancsolt a hiperűrutazásnak egy adott területen, utánozva egy égitest külső peremét. Ez hatásos arra, hogy menet közben kirántson hajókat a hiperűrből és hogy megelőzzék az ellenséges hajók fénysebességre kapcsolását az ütközet során. Kisebb gazdagabb csoportok, úgymint a kalózok hatalmas aszteroidákat (vagy kisbolygókat) vontattak a kereskedelmi útvonalakra a generátor vagy csillaghajó módszere helyett, így biztosítva számukra egyrészt azt, hogy megszakítsák az utazást, másrészt ideiglenes menedéket vagy pajzsot nyújtott számukra az ellenséges tüzek ellen.
A fekete lyukak állandó fenyegetést okoztak. Minden évben legalább néhány űrhajó elpusztult számos „elkóborolt” fekete lyuk miatt a valós űrben. A közel határtalan gravitációs mezőik végzetesek lehetnek a túl közel merészkedett járművek számára.
A hajó burkolatának védelmén túl a hiperűr maga egy halálos légkör volt minden, a valós űrben élő fajnak. A hajó légzsilipjén való kifúvatás, míg a hajó a hiperűrben utazott egy hatásosabb módszer volt az egyedek megölésére, minthogy kilökjék azt a személyt a valós űr vákuumába. Egy személy túlélhette a halált, ha egy mentőkabinban kilövelli magát a hiperűrben, de ha a mentőkabinból hiányzott maga a hiperhajtómű, a valós űrbe való visszatérés lehetetlenné vált.
A csillaghajó fedélzeti megfigyelőjéből, ha hosszabb ideig a bámulták a hiperűrt, „hiper-mámort” válthatott ki magából, az őrültség egyik formáját, vagy legalábbis a legendák szerint. Mivel volt valami alapvető baj a magasabb dimenziójú univerzum figyelésével, az a bevett eljárás volt a birodalmiaknál, hogy az üvegacél ablakot átláthatatlanná tették, míg a hiperűrben áthaladtak. Darth Vader élvezte a fény tarkabarka és kavargó mintáinak figyelését, és Cronal megnyugtatónak találta belebámulni abba, amit a világegyetemen kívüli ürességnek hitt.
Amikor az ugrást egy meghibásodott hiperhajtóművel kísérelték meg, a csillaghajó bennragadhatott az űr egyfajta „kereszteződésén”: félúton a hiperűr és a valós űr között. Egyik példa erre a Harbinger Sith-csatahajó. A szerencsétlen hajó, miután a hajó kapitánya, Saes Rroagon elsietett gondolkodása következtében előrement 5.000 évet az időben, majd Luke Skywalker Jedi Rendjének korába érkezett meg.
Az érzékelők és kommunikációk hatásai
A navigációs kockázatokon kívül még a kommunikációval is adódtak nehézségek, míg a hajó hipersebességgel utazott. Mivel hétköznapi szemszögből nézve a hajók nem léteztek a hiperűrben, nagyrészt el voltak vágva a hagyományos rádiós, vagy mélyűri kommunikációtól, mivel bármilyen hullámhosszon a jel jelentősen eltorzult, ha netán azok el is érték a hajót. A hiperkommunikációs jelek el tudták érni a hajót a hiperűrben, bár még ilyen módon is igencsak nehéz volt kommunikálni, kivéve ha a jelet az utazó hajó pályájának egyik, vagy másik végéből küldték, vagy ha a két hajó közös pályán haladt.
Ugyanezek a nehézségek jelentkeztek az érzékelőknél/szenzoroknál is a kommunikációban: szinte lehetetlen volt kezelni a hiperűrben közlekedő hajók észlelését, ami a legtöbb csatában a visszavonulási lehetőséget nagyon robosztussá tette. Az üldözésre az egyetlen elérhető lehetőség általában az volt, hogy számos útvonalat felvázoltak, amik a célpont utolsó ismert irányvektora mentén helyezkedtek el, és az útvonalak korrigálásával próbálták kitalálni, hogy a hajó hol jött ki a hiperűrből. Ez persze általában egy vesztes stratégia volt, mivel a legtöbb hajó, remélve hogy lerázzák az üldözőiket, egy rövid ugrást táplált be, amit egy hosszabb ugrás követett a célállomás felé egy másik irányvektorból, még mielőtt az ellenségek megérkezhettek volna. Egy poloska elhelyezése volt a legjobb választás az ellenséges hajón, bár hosszabb távon csak a HoloNet szolgáltatásaival rendelkező nyomkövető berendezések voltak hasznosak, valamint irdatlanul drágák is voltak.
Egy érdekes jelenség is társult a hiperűrutazáshoz, a Cronau-sugárzás. Ez egy rövid, de erős sugárzáskitörés volt, ami akkor lépett működésbe, ha a hajó belépett a hiperűrbe vagy kilépett onnan. Ezt le tudták nyomozni megfelelő szenzorokkal pár fénymásodpercnyi távolságról, gyakran bőven a normál érzékelő hatósugárzásokon kívül. Ez volt az oka annak, hogy a Hoth bolygóra telepített lázadó bázis fel tudott készülni a közelgő támadásra, amikor Ozzel admirális az Executorral és flottájával túl közel tört ki a fénysebességből a rendszerbe, ahelyett, hogy feltűnésmentesen közelített volna a rendszerhez.
Kommunikáció
Bár a hiperűrutazásra használták elsősorban ezt a jelenséget, ami eggyé kapcsolta össze az egész galaxist, ez még nem jelentette azt, hogy ez volt az egyetlen eszköz. A hiperkommunikációs technológia jelnyalábokat küldött a hiperűrön keresztül, nagyobb sebességgel és távolabbra, mint amire a hagyományos mélyűri jeladóállomások képesesek voltak, és ezt sokkal gyorsabban oldották meg, mint a hiperhajóművel felszerelt csillaghajók. A HoloHálózat a hatótávolságát még jobban kiterjesztette a hiperűr jeladók szorosan összekapcsolódó hálózatával, hogy hatalmas mennyiségű adatot sugározzanak szerte a galaxisban, így lehetővé tette, hogy azonnal, gyakorlatilag teljes holoadásokat közvetítsen bármely előfizető a másiknak. A Galaktikus Birodalom korszakában a HoloNetet szigorúan felügyelték, de még az Új Köztársaság alatt is. A hálózatot kiemelkedően magas költségek árán tudták fenntartani és a nagyon közvetlen, kétirányú összeköttetéseket is gyakran csak a kormányzati és jómódú személyek engedhették meg maguknak. A híreket, szórakoztató műsorokat, és egyéb széleskörű adásokat sugároztak a galaxison keresztül és ismételtek meg a helyi ágazati alapú mélyűri hálózatokon, ugyanakkor a galaxis minden társadalmi szintje el tudta érni ezt a kommunikációs eszközt, nem csak azok, akik drága hiperkommunikációs rendszerrel rendelkeztek.
Navigáció
A tömegárnyékok veszélye miatt (nem is beszélve az útonálló kalózokról) a hiperűr-útvonalakat nagy körültekintéssel kellett feltérképezni. Azok a kevés élőlények, akik az erős Jediktől eltérően, sokszor tudtak reagálni a fénysebességgel való utazás közben, és számos esetben a hagyományos érzékelők és távközlők sem tudtak fogadni információt a fénysebességnél gyorsabban. Még a mélyűri érzékelők sem, amik egy másik dimenzió mentén működtek és gyorsabban terjedtek a fénynél, mégsem tudták tartani a hiperűrutazás gyorsaságát. Éppen ezért az égitestek pontos, előzetes ismeretei navigációs számítógépek formájában elengedhetetlenek voltak az út során. Ezek a berendezések, ahogy az űrutazók navkomként vagy navikomputerként is ismertek, részletes csillagtérképeket tartalmaztak, és arra is képesek voltak, hogy nagy gyorsasággal űrnavigációs/asztronavigációs számításokat végezzenek, mielőtt még az ugrást megtették volna az egyik helyről a másikra.
Bár a pilótáknak elengedhetetlen volt, hogy asztronavigációs szakképzettséggel rendelkezzenek, hogy profin kezeljék a navigációs számítógépeket, nem volt fontos ismerniük a bonyolult fizikai egyenleteket a hiperűr-utazáshoz. Noha néhány faj, például a givinek és a sinteeniek, képesek voltak fejben kiszámolni ezeket az egyenleteket, ezért nem igényelték a számítógépek segítségét. A belső könyvtári térképeket, grafikonokat természetesen időnként naprakésszé kellett tenni, mivel a rendszerek lassan mozognak a galaxis körül, csillagok robbannak fel és újak születnek, stb., és ezért léteztek még mindig elszánt felderítő és térképész testületek egy évezreddel az első csillagvonalak felvázolása után.
A csillagutazók közül a legtöbben a már létező, jól ismert kereskedelmi utakat használták. Ez biztosította azt, hogy az útonálló kalózok és égitestek száma a minimális volt, a segítség közel volt meghibásodás esetén és az útidő meglehetősen élőre látható volt.
Hiperűr menetidők
Amíg a távolság általában adott volt két bolygó között, a látszólag közel egymáshoz lévő két hely között a hiperűr menetidőt drasztikusan megnövelte az, hogy csillagszerű kockázatok, aszteroida mezők és csillagködök között kellett navigálni.
Egy példa erre a Coruscant és az Alderaan közötti út. Ami a távolságot illeti, az Alderaan közel helyezkedett el a Coruscanthoz, az előbbi körülbelül 5.000 fényévre volt a Magtól, az utóbbi hozzávetőlegesen 10.000 fényévnyire. Ugyanakkor a Birodalom korszakában az utazás durván 16 órát vett igénybe, mivel az útvonal egyik szakasza áthalad a nagyrészt feltérképezetlen Mélymag egy részén keresztül, ahol a csillagcsoportok gravitációs kútjainak eredményeképpen nehéz volt a navigáció. Ennek iróniája az, hogy tulajdonképpen a Tatuinról, a galaxis másik széléről gyorsabban lehetett eljutni az Alderaanra. Bizonyos esetekben az intergalaktikus utazás napokat vehetett igénybe a bolygóközi távolságok és a közük lévő akadályok függvényében.
Megjelenések
- Tales of the Jedi: Dark Lords of the Sith 2: The Quest for the Sith
- Tales of the Jedi: Dark Lords of the Sith 4: Death of a Dark Jedi (Csak említve)
- Tales of the Jedi: The Sith War 1: Edge of the Whirlwind (Csak említve)
- Tales of the Jedi: The Sith War 2: The Battle of Coruscant (Csak említve)
- Tales of the Jedi: The Sith War 3: The Trial of Ulic Qel-Droma
- Star Wars: Knights of the Old Republic 38: Faithful Execution (Csak említve)
- Star Wars: Knights of the Old Republic 44: The Reaping, Part 2 (Csak említve)
- Star Wars: Knights of the Old Republic 47: Demon, Part 1
- Star Wars: Knights of the Old Republic 48: Demon, Part 2
- Star Wars: Knights of the Old Republic
- Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords
- Return
- The Old Republic: Smuggler's Vanguard
- The Old Republic: Végzetes szövetség
- Star Wars: The Old Republic
- The Old Republic: Megsemmisítés
- Star Wars: The Old Republic: Rise of the Hutt Cartel
- Kóbor lovag
- Darth Maul: A vadászó árnyék
- Millennium Falcon
- Star Wars: I. rész: Baljós árnyak
- "End Game"
- Kirajzás
- Jedi Quest: The Master of Disguise
- Jedi Quest: The Moment of Truth
- Jedi Quest: The Final Showdown
- A közelgő vihar (Csak említve)
- Star Wars: II. rész: A klónok támadása
- Boba Fett: The Fight to Survive
- "Elusion Illusion" — Star Wars Insider 66
- Boba Fett: Crossfire
- Boba Fett: Maze of Deception (Csak említve)
- The Clone Wars: The Pengalan Tradeoff
- Republic Commando: Tűzharc
- Star Wars: Clone Wars (2003) – "10. Fejezet"
- Star Wars: Clone Wars (2003) – "11. Fejezet"
- A Klónok háborúja #2: Rázós verseny (Csak említve)
- Star Wars: A klónok háborúja film
- Star Wars: A klónok háborúja: 3. évad, 3. rész – "Utánpótlás"
- Star Wars: A klónok háborúja: 1. évad, 2. rész – "A titokzatos fegyver"
- Star Wars: A klónok háborúja: 1. évad, 3. rész – "Sötét árnyék"
- Star Wars: A klónok háborúja: 1. évad, 13. rész – "Kényszerleszállás"
- The Clone Wars: Act on Instinct (Csak említve)
- Star Wars: A klónok háborúja: 2. évad, 2. rész – "Végzetes rakomány" (Csak említve)
- Star Wars: A klónok háborúja: 2. évad, 8. rész – "Az élősködők"
- Star Wars: A klónok háborúja: 2. évad, 13. rész – "A kísértés útja"
- Star Wars: A klónok háborúja: 5. évad, 11. rész – "Egy fényes nap a Semmiben"
- Star Wars: A klónok háborúja: 5. évad, 12. rész – "Az eltűnt" (Visszapillantás(ok)ban jelenik meg)
- The Clone Wars: Decide Your Destiny: Dooku's Secret Army
- Star Wars: The Clone Wars: The Starcrusher Trap
- Republic Commando: Színvallás
- MedStar II: Jedi gyógyító (Csak említve)
- Yoda: Sötét találkozó
- Republic Commando: A 66-os parancs
- A gonosz útvesztője
- Star Wars: Clone Wars (2003) – "25. fejezet" (Csak említve)
- Star Wars: III. rész: A Sith-ek bosszúja
- Mist Encounter
- Sötét nagyúr
- Az éden pokla
- A hutt játszma
- Star Wars: Droids Special
- Star Wars Droids: Rebellion 1
- A lázadás hajnala
- Han Solo hadjárata
- Han Solo bosszúja
- Han Solo küldetése
- Shinbone Showdown
- Star Wars Adventures: Han Solo and the Hollow Moon of Khorya
- Star Wars Journal: The Fight for Justice
- Tomboló Erő (regény) (Csak említve)
- Tomboló Erő II (regény)
- Domain of Evil
- "Domain of Evil" — Classic Adventures: Volume Two (Újranyomás)
- Halálcsillag
- Star Wars: IV. rész: Egy új remény (Első megjelenés)
- Mos Eisley mesék
- Battle for the Golden Sun
- Otherspace
- Scavenger Hunt
- Riders of the Maelstrom
- Otherspace II: Invasion
- The Isis Coordinates
- Planet of the Mists
- Mission to Lianna
- The Abduction
- "The Abduction of Crying Dawn Singer" — Classic Adventures (Újranyomás)
- "The Barren-World Mystery" — Star Wars Gamemaster Screen
- Star Wars 11: Star Search!
- Rebel Force: Target
- Rebel Force: Hostage
- Rebel Force: Firefight
- Rebel Force: Trapped
- Star Wars 12
- Hűség
- Válaszutak
- Star Wars: X-Wing
- The Star Wars Holiday Special
- Star Wars Galaxies: Jump to Lightspeed
- Star Wars Galaxies: The Ruins of Dantooine
- Star Wars: Rebellion 6: The Ahakista Gambit, Part 1
- Star Wars: Rebellion 7: The Ahakista Gambit, Part 2
- Star Wars: Rebellion 11: Small Victories, Part 1
- Star Wars: Rebellion 12: Small Victories, Part 2 (Csak említve)
- Star Wars: Rebellion 14: Small Victories, Part 4
- Star Wars 38: Riders in the Void
- Star Wars: V. rész: A Birodalom visszavág
- Star Wars: V. rész: A Birodalom visszavág (ifjúsági regény)
- Star Wars: V. rész: A Birodalom visszavág (regény)
- Murder on the Executor
- Star Wars 42: The Empire Strikes Back: To Be a Jedi (Csak említve)
- Star Wars 44: The Empire Strikes Back: Duel a Dark Lord (Csak említve)
- Star Wars: TIE Fighter
- "Uninvited Guests" — Star Wars Adventure Journal 1
- Star Wars 45: Death Probe
- Star Wars 46: The Dreams of Cody Sunn-Childe
- Star Wars 50: The Crimson Forever
- Star Wars 51: Resurrection of Evil
- Star Wars 54: Starfire Rising (Csak említve)
- Star Wars 58: Sundown!
- Star Wars 59: Bazarre
- Star Wars 61: Screams in the Void
- Star Wars 63: The Mind Spider
- Star Wars 65: Golrath Never Forgets
- Star Wars 66: The Water Bandits (Csak említve)
- Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter
- "The Longest Fall" — Star Wars Adventure Journal 11
- "Permission Granted" — Shadows of the Empire Sourcebook (Csak említve)
- A Birodalom árnyai (regény)
- A Birodalom árnyai (képregény)
- Star Wars: X-Wing Alliance
- "Provincial Problems" — Shadows of the Empire Planets Guide
- "A Trip to the Country" — Shadows of the Empire Planets Guide
- "Let's Go!" — Shadows of the Empire Sourcebook (Csak említve)
- Star Wars 68: The Search Begins (Csak említve)
- Star Wars: VI. rész: A Jedi visszatér
- Star Wars: VI. rész: A Jedi visszatér regény
- Star Wars: VI. rész: A Jedi visszatér ifjúsági regény
- Star Wars Journal: Hero for Hire (Csak említve)
- A mandalori páncél (Visszapillantás(ok)ban jelenik meg)
- Slave Ship
- Hard Merchandise
- Különbéke
- Star Wars 84: Seoul Searching
- Star Wars 87: Still Active After All These Years (Csak említve)
- Star Tours
- Star Wars: Jedi Knight II: Jedi Outcast
- Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy
- X-szárnyúak: Zsiványkommandó
- X-szárnyúak: Wedge játszmája
- X-szárnyúak: A Krytos csapda
- X-szárnyúak: A Bactaháború
- X-szárnyúak: Lidércosztag
- X-Wing: Iron Fist
- X-Wing: Solo Command
- "Free Time" — The Politics of Contraband
- "Free Time" — Classic Adventures (Újranyomás)
- "The Right Place ..." — The Politics of Contraband
- "The Right Place ..." — Classic Adventures (Újranyomás)
- X-Wing: Isard's Revenge
- X-Wing: Starfighters of Adumar
- Én, a Jedi
- A koréliai rajtaütés
- Seloniai veszedelem
- Junior Jedi Knights: Anakin's Quest
- Junior Jedi Knights: Vader's Fortress
- Junior Jedi Knights: Kenobi's Blade
- A túlélők keresése
- Ifjú Jedi Lovadok: Árnyakadémia
- Ifjú Jedi Lovagok: Az elhagyottak
- Ifjú Jedi Lovagok: Fénykardok
- Ifjú Jedi Lovagok: A legsötétebb lovag
- Young Jedi Knights: Jedi Under Siege (Csak említve)
- Young Jedi Knights: Shards of Alderaan
- Young Jedi Knights: Diversity Alliance
- Young Jedi Knights: Return to Ord Mantell
- Young Jedi Knights: Trouble on Cloud City
- Young Jedi Knights: Crisis at Crystal Reef
- "The Crystal" — Star Wars Gamer 5
- The New Jedi Order: Vector Prime
- The New Jedi Order: Edge of Victory I: Conquest
- The New Jedi Order: Edge of Victory II: Rebirth
- Dark Nest I: The Joiner King
- Legacy of the Force: Invincible (Csak említve)
- "A Fair Trade" — Star Wars Insider 129 (Csak említve)
- Áramlatok
- Hullámtörés
- Fate of the Jedi: Omen
- Fate of the Jedi: Abyss
- Fate of the Jedi: Backlash
- Fate of the Jedi: Allies
- Fate of the Jedi: Vortex
- Fate of the Jedi: Conviction
- Fate of the Jedi: Ascension
- Fate of the Jedi: Apocalypse
- X-Wing: Mercy Kill
- Star Wars: Hagyaték #1: Szétroppanva 1
- Star Wars: Legacy 28: Vector, Part 9
- Star Wars: Legacy 42: Divided Loyalties
- Star Wars: Legacy 44: Monster, Part 2
- Death, Dirt, and the Nerf Rancher's Daughter a Wizards.com-on (eredeti cikk link, háttérlink az Archive.org-on) (Csak említve)
Nem-kánon megjelenések
- Jedi Akadémia 2. – A padavan visszatér
- LEGO Star Wars II: The Original Trilogy
- LEGO Star Wars: The Complete Saga
- LEGO Star Wars III: The Clone Wars
Források
- Star Wars Official Poster Monthly 11
- Star Wars: A szerepjáték
- The Star Wars Sourcebook
- Starfighter Battle Book: X-wing vs TIE Interceptor
- The Star Wars Rules Companion
- Galaxy Guide 2: Yavin and Bespin
- Galaxy Guide 3: The Empire Strikes Back
- Galaxy Guide 4: Alien Races
- Galaxy Guide 5: Return of the Jedi
- Galaxy Guide 6: Tramp Freighters
- Death Star Technical Companion
- Star Wars Gamemaster Kit
- Planets of the Galaxy, Volume Two
- Heir to the Empire Sourcebook
- Star Wars: The Roleplaying Game, Second Edition
- Dark Force Rising Sourcebook
- Wanted by Cracken
- The Star Wars Planets Collection
- Star Wars Gamemaster Handbook, Second Edition
- Tales of the Jedi Companion
- The Secrets of Star Wars: Shadows of the Empire
- Star Wars: Shadows of the Empire trading cards (Kártya: Narrow Escape)
- Star Wars: Shadows of the Empire trading cards (Kártya: Hyperspace... At Last!)
- Star Wars: Shadows of the Empire trading cards (Kártya: Battle Over Coruscant: Part II)
- Star Wars: Shadows of the Empire trading cards (Kártya: Dash's Secret Getaway)
- Star Wars: The Art of the Brothers Hildebrandt
- Star Wars Customizable Card Game – Hoth Limited (Kártya: Probe Antennae)
- Star Wars Customizable Card Game – Hoth Limited (Kártya: You Have Failed Me For The Last Time)
- Star Wars Gamemaster Screen, Revised
- Star Wars: Shadows of the Empire Limited Collector's Edition
- Star Wars Trilogy Sourcebook, Special Edition
- Star Wars: Rebellion: Prima's Official Strategy Guide
- Star Wars Encyclopedia
- Living Force Campaign Guide
- Hasbro Star Wars: Power of the Jedi (Pack: Ellorrs Madak)
- Star Wars: Attack of the Clones Incredible Cross-Sections
- The Official Star Wars Fact File 5 (HYP1-2, Hyperspace)
- A Traveler's Journals of Ralltiir a Wizards.com-on (eredeti cikk link, háttérlink az Archive.org-on)
- The New Essential Chronology
- Star Wars: The Ultimate Visual Guide
- Star Wars: A klónok háborúja - Rajongói Kézikönyv
- The Force Unleashed Campaign Guide
- The Complete Star Wars Encyclopedia
- The Forgotten War: The Nagai and the Tofs a Hyperspace-n (cikk) (tartalom eltávolítva a StarWars.com-ról és nem elérhető)
- The Essential Atlas
- The Written Word
- The Unknown Regions
- The Jedi Path: A Manual for Students of the Force
- Essential Atlas Extra: The Knight Errant Gazetteer a StarWars.com-on (cikk) (tartalom mára elavult; háttérlink az Archive.org-on)
- Millennium Falcon Owner's Workshop Manual
- Aarrba the Hutt a Databank-on (tartalom mára elavult; háttérlink az Archive.org-on)
- Star Wars: The Old Republic Explorer's Guide
- Book of Sith: Secrets from the Dark Side
- The Essential Guide to Warfare
- Star Wars: Edge of the Empire Core Rulebook
- Star Wars: The Card Game – Escape from Hoth (Kártya: The Executor Arrives)
- Suns of Fortune
- Star Wars: Sith Wars
- Imperial Star Destroyer az Encyclopedia-n (link mára elavult; háttérlink az Archive.org-on)
- Star Wars: Age of Rebellion Core Rulebook
- LEGO Star Wars: The Dark Side (Nem-kánon forrás)