A Bad Batch, a retcon és a Star Wars-kánon problémája

bad_batch_order_66_.jpg

Az idei Star Wars Napon elstartolt a sok rajongó által várva-várt új animációs sorozat, A klónok háborúja örökébe lépő The Bad Batch. A széria évadkezdője pontosan ott folytatta, ahol a népszerű elődje a hetedik évaddal véget ért: azaz a 66-os parancs kiadásától. S szépen bele is rondított a kánonba. (Részletek a folytatásban - magától értetődően spoilerekkel!)

Az epizódban feltűnik egy vendégszereplő, a Lázadók egyik főszereplője, Kanan (azaz eredeti nevén Caleb Dume), aki ekkor még Padavan. Nyilván ezzel az volt Filoniék célja, hogy jobban összekössék az animációs sorozatokat; másrészt Kanan szerepeltetése azért is logikus, mert róla eddig is tudtuk, hogy nem halt meg a tisztogatáskor, így nem kellett újabb Jedi-túlélőt bemutatni (a későbbiekben tehát még akár ebben a sorozatban, akár valamelyik másik projektben meglephetik a nézőket egy életben maradt Jedi behozatalával - anélkül, hogy tovább növelnék a számukat). 

Sokak számára mégis csalódást okozhatott ez a rész, hiszen úgy passzírozták bele az "unortodox" 99-es klón osztagot Kanan sztorijába, hogy azzal átírták a karakter korábban, a Kanan, az utolsó Padavan című képregényben bemutatott eredetsztoriját. Ez pedig (finoman szólva) szembe megy azzal a kezdettől fogva hangoztatott elvvel, miszerint a Lucasfilm felhagyott a George Lucas-korszak gyakorlatával, és minden sztorit egységesen kánonnak tekint, függetlenül a médiumtól (azaz nincsenek "szintjei" a kánonnak, elvileg egy képregényes sztori és egy rövid történet is egyenrangú a filmekkel).

Persze nem ez az első eset, hogy ezt az alapelvet felrúgták: a Clone Wars hetedik évada másmilyennek mutatta be Ahsoka és Maul mandalori találkozását, mint E.K. Johnston korábban megjelent Ahsoka-regénye; a The Mandalorian pedig ugyan átvette a Chuck Wendig-féle Utóhatásból Cobb Vanth karakterét, de azért a regényben leírtakhoz képest máshogy mutatja be azt, hogyan került az önjelölt békebíróhoz Boba Fett páncélja. Az Ahsoka-sztori esetében viszont ennek ellenére is elmondható, hogy az adaptáció nagy vonalakban követte a könyvváltozatot, míg Vanth esetében érdemes megjegyezni, hogy a The Mandalorianben ő az, aki elmeséli a főszereplőnek, hogyan lelte a páncélt, így az eltérés egyszerűen magyarázatható azzal, hogy nem pontosan írta le az eseményeket.

A The Bad Batch azonban a korábbiakkal ellentétben nem ugyanannak a történetnek az ilyen-olyan változtatásokkal való elmeséléséről van szó, hanem egy teljesen új sztoriról.

Az nyilvánvaló, hogy a 66-os parancsnak kulcsszerepe volt a történetben, hiszen ez volt a töréspont a parancsokat mereven követni akaró Crosshair és a csapat többi tagja között. De ez önmagában nem magyarázza, miért is kellett teljesen átírni Kanan sztoriját. Éppen ezért természetesen a készítőket is megkérdezték, mi ennek az oka. Jennifer Corbett és Brad Rau vezető producerek az io9-nak úgy nyilatkoztak, hogy azért esett Kananra a választás, mert ő már egy ismert karakter, és azért kellett a csapat és Caleb találkozása, mert így tulajdonképpen a prológusban már (egy hasonló helyzet révén) előre vetítették, hogy a főhősök megmentenek és védelmezni kezdenek egy gyereket. Valódi magyarázatot tehát nem igazán kaptunk, be kell érni ennyivel (legalábbis egyelőre).

És hogy mi a helyzet a kontinuitással? Az elvileg a kánon felett őrködő Story Group részéről Pablo Hidalgo szólalt meg az ügyben, de indoklást, magyarázatot ő sem adott. Sőt, a kánonnal kapcsolatos megjegyzése inkább csak elbizonytalanítja az embert: azt írta ugyanis a Twitteren, hogy arról van szó, hogy van egy adott sztori, ami kánon, de el lehet többféleképpen mesélni, és a médiumtól is függ, miként teszik ezt meg. Ez viszont arra enged következtetni, hogy lényegében a Lucasfilm álláspontja szerint ha át is vesznek valamit a könyvekből/képregényekből, akkor nem kell szöveghűnek lennie az adaptációnak. Ami pedig felveti a kérdést, hogy vajon a Kanan-sztori teljes átírása kivételes eset volt-e, vagy pedig precedens értékű, mert utóbbi esetben ezek után bármikor bármit retconolhatnak.

Végezetül még annyit azért érdemes megjegyezni, hogy a Kanan-sztori esetében is létezik éppen egy "kiskapu", azaz lehetséges a két különböző verzió létezését magyarázni úgy, hogy a kánont ne feltétlenül feszítsék szét. Arról van szó, hogy Az utolsó Padavanban a 66-os parancs idején történtek mint emlékképek merülnek fel, míg a The Bad Batch-ben külső, objektív elbeszélő közlésében. Ez pedig lehet egy esetleges magyarázat az eltérésekre (és még érthető is, ha Kanan inkább azt a történetet mesélte magának, hogy az életét a mestere önfeláldozásának köszönhette, minthogy azt, hogy valójában egy klón futni hagyta). Nem lehetetlen, hogy Hidalgo is erre próbált utalni.

A Szerzőről

SonOfMurglak

SonOfMurglak

"But I can be mouthy, because you know, what are they gonna do, fire me?"
A Szerző cikkei